30 September 2011

AS sedia perang di Pakistan

3 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Yusuf Raza Gilani (kiri) dan Laksamana Mike Mullen
Islamabad tolak tekanan Washington henti sokong kumpulan Haqqani

WASHINGTON: Semakin ramai anggota Kongres Amerika Syarikat menyokong langkah memperluas tindakan ketenteraan di Pakistan daripada sekadar serangan pesawat kawalan jauh yang digunakan untuk menyasarkan militan di sempadan negara itu.

Senator Lindsey Graham, tokoh berpengaruh Republikan mengenai dasar luar dan hal-ehwal ketenteraan, membuat komen itu selepas pegawai kanan tentera Amerika, Laksamana Mike Mullen yang menuduh Pakistan menyokong pergerakan militan Haqqani untuk menyerang Kedutaan Amerika di Kabul, 13 September lalu.

Penyelesaian kepada isu berasaskan tanggapan semata-mata perlu menerusi rundingan. Langkah menyalahkan Pakistan perlu dihentikan dan kepentingan negara Pakistan perlu dihormati.

Yusuf Raza Gilani, Perdana Menteri Pakistan Setiausaha Negara Amerika, Hillary Clinton, kelmarin pula berkata Washington semakin hampir memutuskan sama ada untuk melabelkan Haqqani sebagai kumpulan pengganas.

Amerika sudah lama mendesak Pakistan memburu kumpulan Haqqani yang bersekutu dengan Taliban dan paling aktif memerangi tentera asing di Afghanistan.

Kumpulan Haqqani yang berpangkalan di Pakistan menjadi tumpuan sejak pegawai Amerika menuduhnya melancarkan serangan selama 13 jam ke atas Kedutaan Amerika di Kabul kononnya dengan sokongan agensi perisikan tentera Pakistan yang berpengaruh iaitu ISI.

Sementara itu, di Islamabad, pemimpin politik Pakistan meminta Amerika berhenti menyalahkan Islamabad atas ketidakstabilan serantau ketika semua pemimpin parti mengadakan rundingan bagi membincangkan reaksi terbaru dari Washington.

Perdana Menteri Pakistan, Yusuf Raza Gilani ketika mengulas kepada pemberita, berkata: “Penyelesaikan kepada isu berdasarkan tanggapan semata-mata mestilah menerusi rundingan. Pakistan tidak boleh ditekan supaya melakukan lebih banyak lagi.”

Gilani juga memberitahu pemimpin ISI, Leftenan Jeneral Ahmad Shuja Pasha dan pemerintah tentera, Jeneral Ashfaq Kayani:

“Kepentingan negara kita perlu dihormati setiap masa. Bagi kita, pintu rundingan masih terbuka. Kami perlukan kerjasama masyarakat antarabangsa.”

Islamabad, yang menerima bantuan berbilion dolar dari Amerika di sebalik keengganan memerangi rangkaian Haqqani, berdepan tekanan hebat untuk memerangi militan Islam sejak ia menyertai kempen memerangi keganasan tajaan Amerika sedekad lalu. – Reuters

Tiada ulasan: