15 September 2011

Satu lagi saluran gas ditemui

17 Syawal 1432H. [MOD] -

MOHD. SHAMSURI menunjukkan api yang keluar dari parit dekat rumahnya di Bagan Datoh semalam.

BAGAN DATOH - Selepas kewujudan gas dipercayai metana ditemui di Kampung Padang Macang, Manir, Terengganu, kemunculan gas yang disyaki sama ditemui di Kampung Sungai Tiang Baroh di sini semalam.

Gas yang mengeluarkan api itu ditemui seorang penduduk, Mohd. Shamsuri Abdul Rahim, 45, di dalam sebatang parit berhampiran rumahnya pada akhir Ramadan lalu.

"Beberapa hari sebelum hari raya, kami sekeluarga terdengar bunyi seperti air mendidih dari arah parit kira-kira 10 meter dari rumah kami terutama pada waktu malam.

"Keadaan itu berlarutan setiap malam lalu saya beranikan diri meninjau dan mendapati air kumbahan di dalam parit itu membentuk ketulan buih," katanya ketika ditemui Kosmo! di rumahnya di di sini semalam.

Mohd. Shamsuri memberitahu, sekiranya parit itu didekati, bau seperti gas memasak boleh dihidu dengan kuat.

Katanya lagi, dia kemudian memberanikan diri mencucuk sebatang paip besi ke dalam parit berkenaan petang kelmarin.

"Saya terkejut kerana paip berkenaan menjadi panas dan api warna kebiruan keluar daripada muncungnya.

"Api itu masih menyala sehingga hari ini (semalam)," katanya.

Mohd. Shamsuri berkata, beliau belum memaklumkan penemuan gas tersebut kepada mana-mana pihak.

Kosmo! 8 September lalu melaporkan seorang buruh terkejut apabila telaga tiub yang digali di belakang rumah seorang penduduk di Kampung Padang Macang, Manir mengeluarkan gas dipercayai metana.

Gas itu dikesan pada kedalaman 11 meter selepas Musa Omar, 48, membuat ujian terhadap air dalam telaga yang digali pada jarak kira-kira empat meter dari rumah pemilik tanah itu.

kosmo/-

Tiada ulasan: