11 Januari 2012

Halang tugas polis, pelajar mengaku tidak bersalah

17 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 11 Jan: Penuntut Universiti Malaya (UM), Bukhary Mohd Sofian hari ini mengaku tidak bersalah berhubung tuduhan menghalang tugas polis, Sabtu lalu.

Bukhary, 21, ditahan reman empat hari di lokap Balai Polis Bukit Jalil sebelum dibawa ke Balai Polis Petaling dan dibebaskan Ahad lalu dengan jaminan polis.

Dia ditahan atas sebab tidak bekerjasama dengan anggota polis yang mahu memeriksa pengenalan diri dalam kejadian pada pukul 12 tengah malam, berhampiran pintu masuk utama UM.

Pertuduhan dijalankan di hadapan Majistret Parwin Hameedah Natchiar mengikut seksyen 186.

Parwin menetapkan jaminan sebanyak RM 2,000 dan sebutan kes pada 16 Februari depan.

Sementara itu, bercakap kepada pemberita di luar kamar perbicaraan, peguam Farhana Abdul Halim turut mempertikai pihak polis apabila menahan Bukhary tanpa alasan munasabah.

"Anak guam saya didatangi tujuh anggota polis yang meminta untuk memeriksa pengenalan diri namun dia enggan menyebabkan dia dibawa ke Balai Polis Pantai.

"Hanya kerana itu dia ditahan reman empat hari, dan saya minta dia dibebaskan kerana ada peperiksaan semalam. Polis tak ada sebab untuk berlengah membebaskan Bukhary,' katanya.

Turut hadir memberikan sokongan, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Shukri Che Abd Razab, Koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Adam Adli Abdul Halim dan beberapa anggota SMM yang lain.

Harakah Daily

Tiada ulasan: