11 Januari 2012

Lelaki mati selesema burung di Jakarta

17 Safar 1433H. [MOD] -

menunjukkan seorang penjual menjual burung merpati di Jakarta semalam.

JAKARTA - Seorang lelaki Indonesia berusia 24 tahun yang dijangkiti virus selesema burung meninggal dunia di ibu kota Indonesia di sini, kata Kementerian Kesihatan semalam dalam kes jangkitan maut ketiga di negara berkenaan sejak tiga bulan lalu.

"Hasil beberapa ujian ke atas lelaki berkenaan mengesahkan dia dijangkiti penyakit selesema burung," kata ketua bahagian penyakit berjangkit Kementerian Kesihatan, Tjandra Yoga Aditama.

Menurut Aditama, lelaki berkenaan dipercayai dijangkiti virus penyakit selesema burung, H5N1 daripada sejumlah burung yang tinggal di sekitar rumahnya.

"Kami telah mengambil sampel daripada beberapa ekor burung di sekitar rumahnya dan masih menunggu hasilnya untuk mengesahkan sama ada burung-burung itu dijangkiti virus H5N1," ujarnya.

Sebuah akhbar tempatan, Jakarta Post melaporkan bahawa mangsa mati pada Sabtu lepas selepas dia ditolak oleh sebuah hospital khas untuk merawat selesema burung.

Laporan akhbar sama memetik beberapa jirannya sebagai memberitahu bahawa keluarga mangsa memelihara beberapa ekor anak burung merpati di kediaman mereka.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Indonesia adalah negara paling teruk dijangkiti selesema burung dengan terdapat 150 kes kematian akibat penyakit tersebut dilaporkan antara tahun 2003 dan 2011.

Virus H5N1 merebak daripada burung kepada manusia melalui sentuhan langsung tetapi pakar- pakar bimbang virus berkenaan akan bermutasi dalam bentuk jangkitan semasa manusia sekali gus mencetuskan wabak yang berisiko membunuh jutaan manusia. - AFP

Tiada ulasan: