11 Januari 2012

Tak sangka mangsa ibu sendiri

17 Safar 1433H. [MOD] -

JITRA - “Saya tidak sangka mangsa kemalangan itu ibu kandung saya.” Demikian luah seorang remaja, Mohd Azhar Abu Talib, 20, selepas melihat kemalangan atas jambatan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dekat Jitra-Bukit Wang, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.20 pagi semalam, ibunya, Ariza Daud, 39, yang menunggang motosikal bersama jiran sekampung mereka, Fatimah Dali, 48, masing-masing dari Kampung Padang Panjang, di sini maut di tempat kejadian selepas terlanggar sebuah pikap.

Difahamkan, kedua-dua mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah selepas menghantar borang permohonan bantuan persekolahan anak mereka di Pejabat Zakat daerah Kubang Pasu.

Mohd Azhar berkata, ketika kejadian dia dalam perjalanan ke Hospital Jitra (HJ) untuk menjalani pemeriksaan kesihatan melanjutkan pengajian di Pusat Giat Mara.

Menurut anak sulung daripada lima beradik itu, ketika melalui jambatan tersebut, dia dimaklumkan orang awam terdapat kemalangan membabitkan mangsa dari Kampung Padang Panjang.

“Saya segera menghampiri tempat kejadian dan terkejut melihat mangsa kemalangan adalah ibu.

“Saya terkedu seketika apabila melihat ibu yang sudah tidak bernafas diangkat menaiki kenderaan polis untuk dibawa ke hospital,” katanya di pekarangan Jabatan Forensik HJ.

Mohd Azhar berkata, dia pasrah namun reda dengan pemergian ibunya yang juga seorang penyabar itu.

Menurutnya, kali terakhir dia berjumpa dengan ibunya ialah beberapa jam sebelum kejadian itu, namun tiada sebarang perubahan ditunjukkan.

“Awal pagi sebelum kejadian, ibu kejutkan saya untuk pergi membuat pemeriksaan kesihatan di HJ, namun tidak sangka itu kali terakhir bertemu dengannya,” katanya.

Suami Fatimah, Mohd Noh Abd Wahab, 53, ketika ditemui turut memberitahu kali terakhir dia bertemu isterinya pada jam 9 malam kelmarin sebelum keluar bekerja.

Mohd Noh yang bekerja sebagai pemandu lori kuari itu berkata, dia hanya dimaklumkan kejadian oleh rakan sekampung.

“Saya terkejut mendengar berita kematian isteri saya memandangkan tiada perubahan ditunjukkannya sebelum ini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohamed Yusof berkata, kemalangan terbabit melibatkan sebuah kenderaan pikap jenis Nissan Navara dengan motosikal yang dinaiki kedua-dua mangsa.

Menurutnya, ketika kejadian pikap terbabit yang dalam perjalanan dari Malau ke Jitra membrek secara mengejut lalu terbabas melanggar tembok jambatan sebelum berpusing dan kemudiannya melintang di jalan bertentangan.

“Ketika itu keadaan jalan basah selepas hujan dan motosikal Honda EX5 yang datang dari arah Jitra ke Malau tidak sempat mengelak lalu merempuh bahagian pintu penumpang sebelah kiri sebelum terbabas.

“Kedua-dua mangsa meninggal di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala,” katanya.

Beliau berkata, pemandu tempatan berusia lingkungan 40-an turut ditahan bagi membantu siasatan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: