27 Februari 2012

Piala Liga: The Kop akhiri kemarau kejuaraan enam tahun

5 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Pemain Liverpool, Steven Gerrard (kanan) dihalang pemain Cardiff City, Aron Gunnarsson pada saingan Piala Liga di Stadium Wembley di London. Liverpool menang melalui penentuan sepakan penalti 3-2. 27 Februari 2012. - REUTERS

WEMBLEY 27 Feb. - Liverpool mengakhiri kemarau kejuaraan selama enam tahun dengan menjulang Piala Liga selepas menewaskan Cardiff City 3-2 menerusi penentuan sepakan penalti.

Kedua-dua pasukan sebelum itu terikat 2-2 selepas mengharungi 120 minit perlawanan.

Cardiff berada di depan seawal minit ke-19 menerusi jaringan Joe Mason, sebelum kedudukan disamakan Martin Skrtel pada minit ke-60 untuk mengheret permainan ke masa tambahan.

Dirk Kuyt menceriakan penyokong Liverpool apabila menjadikan kedudukan 2-1pada minit ke-108, namun kegembiraan itu tidak bertahan sehingga wisel penamat dengan pemain pertahanan, Ben Turner muncul hero Cardiff dua minit sebelum masa tambahan tamat dan memastikan pertarungan dramatik itu ditentukan dengan sepakan penalti.

Kemenangan Liverpool diperolehi apabila pemain gantian Cardiff, Anthony Gerrard, adik sepupu kepada kapten Kop, Steven Gerrard, yang mengambil sepakan kelima yang juga terakhir, tersasar. - AFP

Tiada ulasan: