12 Mei 2012

‘Kembar seiras’ rakan

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN: Selama 16 tahun menggunakan kad pengenalan milik rakan yang mempunyai wajah miripnya, seorang pendatang tanpa izin warga Indonesia dikesan melakukan pelbagai urusan termasuk membuat pinjaman bank, memohon lesen memandu serta mendaftarkan perkahwinan dengan seorang wanita tempatan.

Lelaki berasal dari Jawa Barat yang masuk ke negara ini 18 tahun lalu menggunakan pasport sah, tidak pulang ke negaranya, sebaliknya menetap secara haram di beberapa negeri sebelum melarikan diri ke Kuantan dan bertemu seorang warga tempatan yang menjadi rakan karibnya.

Secara kebetulan, wajah mereka hampir sama dan selepas berkawan baik selama beberapa tahun, rakannya itu menyerahkan kad pengenalan miliknya kerana kasihankan warga asing berkenaan.

Rakan lelaki terbabit membuat aduan mendakwa kad pengenalan miliknya hilang dan membawa salinan laporan polis ketika memohon membuat MyKad baru di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Dengan kad pengenalan itu, pendatang asing berkenaan memulakan hidup baru sebagai buruh dan menyamar diri sebagai rakyat negara ini sehingga membolehkan dia membuat pinjaman bank untuk membeli kereta, mendapatkan lesen memandu dan berkahwin dengan seorang gadis tempatan hingga mendapat tiga cahaya mata.

Sekali imbas, sukar bagi mana-mana pihak mengatakan bahawa lelaki itu warga Indonesia kerana gaya pertuturannya sudah menyamai rakyat tempatan.

Bagaimanapun, tembelang lelaki berusia 40 tahun itu terbongkar apabila ditahan Timbalan Penolong Pengarah Imigresen Pahang, Mohd Rozi Ghazali bersama pegawainya ketika membuat serbuan di kediaman lelaki terbabit di Jalan Darat Makbar, di sini, jam 11 pagi kelmarin.

Pengarah Imigresen Pahang, Datuk Mohamad Nasir Osman berkata, pihaknya mengintip gerak-geri lelaki terbabit sejak sebulan lalu termasuk mengenal pasti kediaman, jenis kenderaan serta pekerjaannya.

Menurutnya, ketika pintu rumah lelaki terbabit dibuka selepas diketuk beberapa kali, warga asing berkenaan kelihatan tenang memperkenalkan dirinya dan dengan senang hati menunjukkan ‘kad pengenalan bermutu tinggi’ yang didakwa miliknya itu.

Katanya, ketika meneliti kad pengenalan itu, pegawainya mendapati gambar terpampang padanya sama dengan wajah lelaki berkenaan, sekali gus menyebabkan pihaknya sukar mengesan identiti sebenar lelaki terbabit.

“Atas rasa curiga, kami membawa lelaki berkenaan ke JPN untuk pemeriksaan lanjut dan ketika itu, lelaki terbabit mula kelihatan tidak senang duduk dan cemas sepanjang perjalanan ke JPN.

“Belum sempat tiba di JPN, dia akhirnya mengaku statusnya sebagai pendatang dan menggunakan kad pengenalan bermutu tinggi milik rakannya sejak 16 tahun lalu iaitu selepas tarikh pasport miliknya tamat tempoh,” katanya di sini, semalam.

Mohamad Nasir berkata, lelaki terbabit dihantar ke Depot Tahanan Imigresen di Ajil, Terengganu manakala pihaknya mengesan pemilik sebenar kad pengenalan dipegang lelaki itu.

metro/-

Tiada ulasan: