20 September 2012

Kafir harbi: Apa tindakan terhadap media

4 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan apakah tindakan yang telah diambil terhadap mana-mana pihak terutama media yang telah menghukum sebahagian rakyat bukan Islam di negara ini sebagai kafir harbi.

Demikian antara soalan bagi jawab lisan yang dikemukakan Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima, Parlimen Kedua Belas (2012) yang akan bermula 24 September hingga 27 November 2012.

Berikut adalah soalan-soalan yang dikemukakan beliau sepanjang persidangan Dewan Rakyat nanti.

1. Minta Perdana Menteri menyatakan apakah kesan positif yang diperolehi oleh Negara dengan menggunakan perkhidmatan syarikat perundingan FBC Media yang turut membabitkan perundingan dengan seorang pelobi pro Zionisme, Joshua Trevino?


2.  Minta Perdana Menteri menyatakan apakah hasil daripada Sidang Kemuncak Luarbiasa Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang diadakan di Kota Suci Mekah pada 14 hingga 15 Ogos 2012 yang lalu?


3.  Minta Perdana Menteri menyatakan apakah tindakan yang telah diambil oleh Kerajaan Malaysia khususnya melalui pertubuhan serantau ASEAN dalam menangani pembunuhan eramai-ramai etnik Rohingya di Myanmar?


4. Minta Perdana Menteri menyatakan mengapa beliau tidak menghadiri Sidang Kemuncak Bumi (Rio + 20) yang diadakan di Rio de Janeiro, Brazil, pada 20 hingga 22 Jun 2012 yang lalu, sedangkan sepatutnya Malaysia diwakili oleh Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri sebagaimana dua siding Kemuncak Bumi padatahun 1992 dan tahun 2002 sebelum ini?


5. Minta Perdana Menteri menyatakan sehingga bila jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan terus di sandang oleh beliau, sedangkan kementerian berkenaan memikul peranan yang sangat besar dalam menerajui pencapaian NKRA sektor “Meningkatkan Taraf Hidup Rakyat Berpendapatan Rendah (LIH)”?

6.  Minta Menteri Pelajaran menyatakan berapakah bilangan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Negeri (SAN) yang telah mendaftar dengan kementerian sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK), dan bagaimana pula bentuk bantuan kepada SAR dan SAN yang tidak berdaftar sebagai SABK?


7. Minta Menteri Pelajaran menyatakan apakah status Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dari segi kelayakan memasuki Universiti al-Azhar, Mesir, setelah university tersebut memperkenalkan Ujian Kemasukannya (Imtihan Qabul) sendiri?


8. Minta Menteri Dalam Negeri menyatakan apakah tindakan yang telah diambil terhadap mana-mana pihak terutama media yang telah menghukum sebahagian rakyat bukan Islam di Negara ini sebagai kafir harbi,kerana hukuman seumpama itu boleh menggugat ketenteraman kaum di Malaysia?


9. Minta Perdana Menteri menyatakan adakah kerajaan berhasrat untuk mengkaji semula Akta 355, Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, berikutan banyaknya desakan daripada badan-badan bukan kerajaan (NGOs) dan individu-individu perseorangan yang menuntut akta tersebut dikaji semula?


10. Minta Perdana Menteri menyatakan berapa kouta jamaah haji Malaysia pada tahun 2012, dan berdasarkan pada jumlah itu benarkah kouta tersebut terjejas disebabkan tuntutan BERSIH 3.0 baru-baru ini?

harakahdaily/-

Tiada ulasan: