12 September 2012

Kes Haram Jadah : Apa beza antara Effandi dengan Afizal dan Chuah? Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2012/09/kes-haram-jadah-apa-beza-antara-effan

25 Syawal 1433H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Seorang mekanik kereta yang didapati bersalah merogol seorang gadis bawah umur dalam dua kejadian tujuh tahun lalu, diperintah menjalani hukuman penjara 12 tahun mulai hari ini selepas Mahkamah Rayuan menolak rayuan terakhirnya.

Effandi Mashor, 35, juga dikenakan hukuman 12 sebatan dengan rotan. Panel tiga hakim diketuai Datuk Abdul Malik Ishak sebulat suara mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen yang menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan enam sebatan dengan rotan bagi setiap pertuduhan yang dihadapi Effandi. - Bharian.

Macam yang biasa aku tulis sebelum-sebelum ni, sebagai orang yang takdak latarbelakang undang-undang aku memang boleh dikira jahil dalam bab undang-undang ni. Aku harap ada yang boleh bagi pencerahan.

Sebelum ni aku ada melaporkan mengenai 2 kes rogol bawah umur jugak, yang pertama kes Noor Afizal Azizan yang cukup hangat sebelum ni di media baru dan jugak kes Chuah Guan Jiu yang tak kurang hangatnya jugak. Dua kes yang aku istilahkan sebagai kes 'Haram Jadah' pasai mahkamah 'bebaskan depa walaupun didapati bersalah.

Nampaknya nasib Effandi Mashor tak macam nasib Noor Afizal Azizan dan Chuah Guan Jiu. Dia kena hukuman penjara 12 tahun dan sebatan 12 kali tapi dua orang lagi tu 'bebas' dari hukuman. Depa 2 orang lagi tu cuma diarahkan berkelakuan baik dengan bom jaminan masing-masing RM25,000.

Malang bagi Effendi pasai dia cuma sekadar seorang mekanik, kalau dia seorang atlit mungkin dia pun boleh lepas macam Afizal yang 'dibebaskan' atas alasan kononnya "mempunyai masa depan yang baik".

Tapi yang aku mushkilnya apa beza antara mekanik dengan juruteknik, kalau juruteknik boleh lepas pasai apa pulak mekanik tak boleh?

Kalau nak kata pasai perbuatan seksual Chuah tu adalah persetujuan bersama, kes Effendi kalau tengok ke laporan Bharian tu pun persetujuan bersama jugak.

Takkan pasai Chuah tu cina dia 'dilepaskan' dan pasai Effendi tu melayu dia dihukum. Takkan pasai tu kut.

Jadinya, sekali lagi aku mintak tolong sapa-sapa yang ada autoriti tolong la bagi pencerahan pasai apa macam tu.

Sumber:cenangau./-

Tiada ulasan: