12 September 2012

Pemuda PAS Johor desak siasat kematian Chandran

25 Syawal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Johor mendesak pihak kerajaan membuat siasatan terhadap punca kematian Chandran a/l Perumal berdasarkan beberapa keraguan yang telah berlaku.

Ketuanya, Suhaizan Kaiat (gambar) membuat gesaan itu sebagai respons terhadap kematian Chandran semasa dalam lokap polis Dang Wangi pada 10 September lalu dan mayatnya telah sampai ke Simpang Renggam, Johor pada jam 9 malam 11 September.

Katanya, punca kematian seperti yang tercatat dalam daftar kematian adalah darah tinggi (hypertension heart disease) tetapi pihak Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad menyatakan punca kematian adalah sakit jantung.

“Terdapat percanggahan punca kematian Chandran,” ujar Suhaizan dalam satu kenyataan.

Justeru, ujarnya keluarga simati tidak berpuashati dengan kematian ahli keluarga mereka kerana isteri simati telah memaklumkan terlebih dahulu kepada pihak polis bahawa suami beliau mengidapi penyakit darah tinggi dan perlukan mengambil ubat setiap hari.

Pihak polis menyatakan bahawa semua urusan dalam lokap di bawah pengawasannya. Malangnya Chandran didapati meninggal dunia dalam lokap polis.

Adik simati Gunalan a/k Perumal mewakili pihak keluarga telah membuat satu laporan polis pada 11 September 2012, lebih kurang jam 11 malam di Balai Polis Simpang Renggam, Johor.


Terdapat juga percanggahan waktu kematian Cahandran di mana keluarga dimaklumkan kematian beliau pada jam 10 malam sedangkan dalam daftar kematian dicatatkan kematiannya pada jam 11.55 malam, 10 September 2012.

Persoalannya, kata Suhaizan mengapa pihak polis telah memaklumkan kematiannya sedangkan mengikut daftar kematian, Chandran belum meninggal dunia pada waktu tersebut.

Beliau berkata, menurut adik simati Gunalan a/l Perumal terdapat luka di dahi dan rusuk Chandran dan keluarga tidak mengetahui dengan jelas punca luka-luka tersebut berlaku.

Menurutnya, Chandran yang merupakan seorang pemandu lori meninggalkan seorang balu dan enam orang anak-anak yang masih kecil.

“Keluarganya telah kehilangan mata pencarian dan memerlukan bantuan kewangan. Rakyat Malaysia yang prihatin, marilah kita membantu keluarganya,” katanya.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: