19 September 2012

Lumpuh seluruh badan akibat renjatan elektrik

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

ROMPIN - “Mujur saya tak mati rentung akibat renjatan elektrik, kalau tak, mungkin saya tak dapat hidup lebih lama lagi,” demikian kata warga emas, Ketiting Changrah, 87.

Ketiting berkata, meskipun dia lumpuh satu badan selepas tragedi hitam dua tahun lalu itu, namun dia bernasib baik kerana masih diberikan peluang ‘kedua’ untuk meneruskan hidup.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana arus elektrik tidak terus menyambarnya dalam tempoh lama, sebaliknya aliran itu terus menolak badannya daripada terkena renjatan yang lebih teruk.

“Saya tak dapat menahan kesakitan kerana seluruh badan saya ketika itu bergetar hingga kaki dan tangan saya tak dapat diluruskan dalam keadaan normal sehingga ke hari ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Ketiting berkata, demi menyelamatkan nyawanya, dia terpaksa dikejarkan ke Hospital Muadzam Shah bagi mendapatkan rawatan susulan.

“Nasib saya baik kerana semasa kejadian, seorang anak lelaki saya berada di rumah berhampiran dan dia terus membawa saya ke hospital untuk menerima rawatan lanjut,” katanya.

Menurutnya, dia tidak menduga menerima dugaan buat kali kedua selepas rumahnya di Kampung Tanam, roboh selepas ditimpa ribut dan angin kencang.

“Inilah dugaan yang paling teruk saya alami sepanjang hidup kerana selepas sehari rumah saya roboh, saya pula lumpuh terkena renjatan elektrik,” katanya.

Ketiting yang juga suku kaum Orang Asli Jakun berkata, akibat renjatan itu, dia lumpuh kedua-dua tangan dan kaki serta hanya mampu mengesot untuk bergerak.

“Saya tidak ada kudrat untuk bergerak, tapi saya ada keyakinan untuk meneruskan sisa kehidupan yang masih ada,” katanya.

Menurutnya, dia kini yang sudah tidak lagi berkudrat untuk bekerja hanya mengharap bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi menampung kos kehidupan.

“Saya bersyukur kerana kerajaan bukan saja beri elaun RM300 sebulan, tetapi saya juga mendapat sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT),” katanya.

Penderitaan Ketiting itu mendapat perhatian daripada Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Muadzam Shah, Senator Datuk Maznah Mazlan.

Kedua-dua pemimpin itu menyampaikan sumbangan kerusi roda kepada warga emas itu pada Kempen Kesihatan Orang Asli Peringkat Parlimen Rompin.

sinar harian/-

Tiada ulasan: