17 September 2012

Ribuan demo anti-polisi kerajaan di Sepanyol

29 Syawal 1433H. [MOD] - MADRID: Ribuan penunjuk perasaan berhimpun tengah hari Sabtu lalu di sepanjang jalan-jalan utama ibu kota Sepanyol membantah tindakan kerajaan yang ingin mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan menaikkan cukai, dalam satu usaha mengelakkan jaminan kewangan.

"Kami mahu mengatakan secara kuat dan jelas kepada kerajaan bahawa kami tidak bersetuju, kerana polisi ini akan menyebabkan kerosakan yang terlalu banyak, dan kami tidak akan berdiam diri kerana kami percaya adanya alternatif," ucapan Ketua Kesatuan Sekerja CCOO, Ignacio Toxo semasa perhimpunan tersebut.

Demonstrasi ini berlangsung selepas Menteri Ekonomi, Luis de Guindos berkata bahawa kos pinjaman Sepanyol masih tidak mencerminkan pelarasan ekonomi dan fiskal negara tersebut, walaupun baru melaksanakan pelonggaran ekonomi baru-baru ini.

Selepas mesyuarat tidak rasmi menteri kewangan Kesatuan Eropah di Nicosia, Cyprus, De Guindos ditanya tentang kadar faedah yang sesuai untuk Sepanyol.

Beliau menjawab: "Kami percaya dengan usaha kerajaan Sepanyol dari segi komitmen terhadap pelarasan fiskal dan reformasi ekonomi, risiko premium sepatutnya lebih rendah [dari tahap semasa]."

Julai lalu, kerajaan konservatif pimpinan Mariano Rajoy menghapuskan bonus Krismas tahunan untuk pekerja awam, yang menyebabkan pengurangan sebanyak tujuh peratus dalam gaji tahunan.

Langkah-langkah ini adalah sebahagian daripada langkah-langkah penjimatan bernilai EUR102billion (RM406billion) yang akan dilaksanakan sebelum 2014 untuk mengurangkan defisit awam Sepanyol.

Penganjur demonstrasi mendakwa langkah-langkah penjimatan kerajaan hanya melibatkan kelas menengah dan rendah dan bukannya golongan kaya serta syarikat-syarikat besar. Mereka mahu diadakan referendum terhadap langkah-langkah penjimatan itu.(HD)

Tiada ulasan: