18 September 2012

Talam: Kenyataan Muhyiddin malukan BN

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kenyataan Timbalan Predana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Umno telah menemui formula untuk menawan Selangor dengan isu Talam Corporation Berhad (Talam) 'memalukan' BN.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kemungkinan besar Muhyiddin telah diberi maklumat tidak tepat oleh Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong dan Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed yang selama ini keliru tentang 'Pelan Pungutan Hutang Talam' (Talam Debt Recovery Exercise).

"Seluruh rakyat Selangor tahu bahawa (ketika) pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor dulu Talam berhutang kepada tiga anak syarikat negeri iaitu Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) - RM28.2 juta, Pendidikan Industri Yayasan Selangor Bhd (PIYSB) - RM248.7 juta dan Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB) - RM115.1 juta

"Isu hutang Talam adalah sejak dari zaman pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor lagi, kenapa sejak dulu mereka tidak berusaha untuk mendapatkan kembali hutang dari Talam," jelasnya pada sidang media di Pejabat Agung PAS hari ini.

Beliau yang juga merupakan jurucakap rasmi Kerajaan Negeri Selangor berhubung isu hutang Talam itu turut mempersoal kerajaan BN yang gagal memungut hutang-hutang tersebut walaupun RM1 setelah tiga kali mereka mencubanya iaitu pada tahun 2005, 2007 dan 2008.

Dr Dzulkefly memberitahu, melalui perancangan dan pelan yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor, Talam telah melunaskan hutang-hutang mereka dalam bentuk bayaran yang telah ditetapkan.

Malah menurut beliau lagi, kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh firma audit bebas KPMG Transaction & Restructuring Sdn Bhd (KPMG) adalah amat jelas bahawa apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri adalah satu keputusan yang bijak (a sound business decision).

"Kerajaan negeri, ditegaskan oleh KPMG tidak menbayar walaupun RM1 kepada Talam sebaliknya Talam telah melunaskan hutang berjumlah RM392 juta kepada kerajaan negeri," katanya.

Laporan itu menyebut bahawa Talam telah membayar RM340.89 juta dalam bentuk tanah dan aset iaitu tanah di Bukit Beruntung - RM150.28, di Bestari Jaya RM105.3 juta, di Ulu Yam dan 60 peratus ekuti saham dalam Ulu Yam Golf dan Country Resort dengan nilai RM22.2 juta.

Selain itu tanah di Danau Putra seluas 134 ekar - RM52,1 juta dan 5 unit pejabat di Menara Pandan bernilai RM11.1 juta.

Manakala selebihnya yang berjumlah RM51.12 juta pula dibayar dalam bentuk tunai itu RM12 juta dari jualan tanah di Puncak Jalil, RM5 juta melalui 'cash assignments' dai EON, RM7.68 juta pula dari kerja 'earthwork' di Universiti Selangor (Unisel).

RM9.04 juta diperolehi dari jualan 25,94 ekar tanah di Bukit beruntung dan RM17.4 juta dari tanah di Bestari Jaya.

Ahli Jawatankerja PAS Pusat itu turut menegaskan Umno-Barisan Nasional mempertikaikan sebahagian pembayaran tanah-tanah tersebut tetapi mereka lupa bahawa yang melakukan penilaian adalah pihak Jabatan Penilaian dan Perkhidmanatan Hartanah (JPPH) yang merupakan agensi kerajaan persekutuan.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: