17 Januari 2013

India, Pakistan setuju 'reda' ketegangan Kashmir

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -



Lima askar dilaporkan terbunuh di sepanjang sempadan Kashmir tahun ini.

Tentera India dan Pakistan telah mencapai satu perjanjian untuk "meredakan" ketegangan tentera di sepanjang sempadan Kashmir yang menjadi pertikaian selepas kes keganasan baru-baru ini.

Jagdeep Dahiya, jurucakap tentera India berkata "persefahaman telah dicapai antara kedua-dua pengarah-jeneral operasi ketenteraan untuk meredakan keadaan sepanjang garisan kawalan (Line of Control), Rabu lalu.

Beliau berkata, komander tentera kanan bagi kedua-dua negara telah bercakap selama 10 minit melalui telefon sebelum mereka mencapai persetujuan dan bahawa Pengarah Am Tentera Pakistan berkata arahan ketat telah dikeluarkan untuk tidak melanggar
perjanjian gencatan senjata ".

Dahiya berkata tentera India yang ditempatkan di sepanjang sempadan juga tidak akan melanggar gencatan senjata yang dimeterai antara dua negara bersenjata nuklear pada pada tahun 2003.

"Kami sentiasa mematuhi perjanjian gencatan senjata tersebut dan hanya bertindak balas," kata jurucakap itu.

Tentera Pakistan mengesahkan perbualan telefon antara kedua-dua komander tersebut.

Mereka menambah dalam satu kenyataan bahawa "Pakistan membuat bantahan keras" ke atas pembunuhan seorang askar mereka malam Selasa lalu.

India tidak mengesahkan pembunuhan berkenaan tetapi berkata bahawa jika seorang askar telah meninggal dunia, ia mungkin adalah hasil tembakan tindakbalas India kepada tembakan dari Pakistan. (aljazeera.com)

Tiada ulasan: