04 Januari 2013

Selesai dahulu penempatan graduan Bahasa Inggeris

21 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan (GMPK) menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) segera menyelesaikan masalah pengangguran graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) yang masih berlarutan.


“GMPK melihat KPM gagal mengatasi masalah yang berulang dalam proses penempatan guru ini. Ini bukan kali pertama bahkan saban tahun ia berlaku seolah-olah tidak ada perancangan jangka masa yang panjang untuk menyelesaikan permasalahan ini,” ujar Pengerusi GMPK merangkap Naib Presiden Gamis, Mohd Faiz Ismail.

Katanya, GMPK akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri dalam masa terdekat supaya menyegerakan selesai masalah pengangguran guru dengan mempercepatkan penempatan guru dan GMPK turut akan menyampaikan bantahan terhadap hasrat kerajaan Malaysia mengambil guru Bahasa Inggeris dari India sedangkan (graduan) guru Bahasa Inggeris masih belum ditempatkan lagi.

Sebelum ini, Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pernah mengeluarkan kenyataan tidak beretika yang mempermainkan harapan graduan ISMP.

Dalam siaran Berita Harian online bertarikh 13 September 2012, beliau mengatakan seramai 10,200 graduan ISMP yang menganggur akan diketahui pada 28 September 2012 yang akan diumumkan sendiri oleh Perdana Menteri dalam pembentangan Belanjawan 2013.

Graduan ISMP tertungu-tunggu berita tersebut tetapi malangnya pada tarikh tersebut tidak ada sebarang kenyataan rasmi dari Perdana Menteri Malaysia ataupun KPM sehinggalah Menteri Pelajaran Malaysia merangkap Timbalan Perdana Menteri (TPM) mengeluarkan kenyataan berhubung isu pengangguran graduan ISMP seminggu kemudiannya iaitu pada 4 Oktober 2012.

Dalam kenyataan tersebut, sekali lagi TPM memberi pengharapan seperti sebelum-sebelum ini bermain dengan ekstensif masa umpama menunggu buah yang tidak tahu hujung jatuhnya bila.

Walhal, graduan pendidikan dari institut pengajian tinggi terpaksa mananggung pinjaman PTPTN yang perlu dibayar, terbelenggu dengan perangkap kesukaran mendapatkan peluang pekerjaan kerana memengang status graduan pendidikan, dan ia memberi tekanan emosi dengan janji yang tidak pasti dari kerajaan khususnya KPM.

Selain itu, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) turut mendesak agar kerajaan Malaysia menyelesaikan masalah pengangguran terhadap graduan untuk mendapatkan peluang pekerjaan.

Presiden Gamis, Azan Safar turut menempelak kerajaan dengan mengatakan mahasiswa pada hari ini dibebankan dengan hutang pendidikan, kos sara hidup yang tinggi dan peluang pekerjaan yang kian tipis.

“Sungguh kasihan mahasiswa sekarang dibuli oleh kerajaan sendiri. Pekerjaan tak dapat, hutang sudah menimbun di belakang.

“Atas dasar inilah Gamis menyokong teguh pendirian supaya menyelesaikan masalah pengangguran di Malaysia. Ini tidak syak lagi menambahkan keyakinan Gamis untuk meneruskan kempen ‘Mahasiswa Mahu Tukar Kerajaan’,” katanya lagi.

harakah/-

Tiada ulasan: