04 Januari 2013

Senat Mesir runding bebas tangkapan 'Ikhwan' di UAE

21 Safar 1433H. [MOD] -



KAHERAH: Mesir telah menubuhkan sebuah majlis untuk berunding pembebasan warga Mesir yang ditangkap di UAE yang dilaporkan mengintip dan mengumpul dana untuk Ikhwanul Muslimin, lapor media tempatan Khamis lalu.

Majlis, yang ditubuhkan oleh Senat  yang mendapat kuasa baru, akan "berusaha ke arah pembebasan doktor-doktor Mesir di Emirates dan menyiasat keadaan tangkapan (mereka)," akhbar-akhbar memetik Presiden Senat Ahmed Fahmi sebagai berkata.

Harian Al-Khaleej melaporkan minggu ini bahawa Emiriah Arab Bersatu telah membongkar satu "sel" yang dikaitkan dengan Ikhwan yang merekrut ekspatriat Mesir di negara Teluk, kebanyakannya doktor dan jurutera.

Jurucakap Ikhwanul Muslimin, Mahmud Ghozlan (gambar) memberitahu AFP penangkapan itu adalah sebahagian daripada "kempen zalim" terhadap ekspatriat Mesir, dengan Mesir menghantar seorang penasihat presiden ke UAE untuk mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin UAE.

Sekurang-kurangnya 10 orang "yang terkandung di dalam sel yang dikaitkan dengan kepimpinan Ikhwan di Mesir" telah ditangkap, ujar Al-Khaleej.

Kumpulan tersebut "mengumpul sejumlah besar wang yang mereka hantar secara haram kepada organisasi induk mereka di Mesir," menurut maklumat rahsia pertahanan di UAE, di mana parti-parti politik diharamkan, "dan mengadakan pertemuan rahsia dengan pegawai atasan Mesir."

Ia berkata "Ikhwan menawarkan latihan kepada sel tentang bagaimana untuk membawa perubahan rejim di negara-negara Arab."

UAE dan lain-lain monarki Teluk Arab sebahagian besarnya terlepas pergolakan yang melanda Timur Tengah selepas kebangkitan di Afrika Utara pada tahun 2011 yang menyaksikan kerajaan Islamis mula memerintah di Mesir dan Tunisia.

Pada tahun lepas, Emiriah Arab Bersatu mengumumkan ia telah mempecahkan beberapa sel yang ia dakwa telah berkomplot membahayakan keselamatan mereka.

Dewan Senat Mesir yang didominasi Islamis diberikan kuasa perundangan sehingga parlimen baru dipilih dalam tempoh dua bulan, akibat perlembagaan baru yang kontroversi yang telah diluluskan melalui undi popular pada bulan Disember. (asharq-e.com)

harakah/-

Tiada ulasan: