15 Januari 2013

TG Nik Aziz minta 'R' teruskan perjuangan

3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -


PENGKALAN CHEPA: Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengingatkan aktivis R dan rakyat Kelantan meneruskan perjuangan menuntut hak royalti walaupun sering berhadapan dengan perkara di luar jangkaan.

Menurutnya, orang yang sering berhadapan dengan serangan akan mendapat ganjaran pahala yang besar kerana kesabarannya berbanding mereka yang sering mengancam orang lain.

Tegasnya, golongan ini akan mendapat balasan yang pedih di akhirat nanti.

Beliau berkata demikian ketika mengulas berhubung kejadian cermin kereta Setiausaha R dipecahkan oleh pihak tidak bertanggungjawab, di kediamannya di Pulau Melaka petang semalam.

Cermin kereta milik Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R), Hishamuddin Ghazali dipecahkan di Greenwood, Gombak, baru-baru ini.

Beberapa dokumen penting berkaitan R, plak R dan beberapa beg aktivis R dicuri.

“Sekiranya sabar, kita akan mendapat ganjarannya, kerana itu bersabar ni payah kita nak lakukan, seperti juga berjihad, bukan mudah untuk kita laksanakan,”ujarnya.

Turut hadir pada majlis itu Pengerusi Cyling 4 R, Jeming Hassan, yang patah bahu sebelah kanannya akibat terjatuh sewaktu menunggang motosikal bermula dari Kota Bharu ke KLCC baru-baru ini.


(Jaming jatuh dari basikal [kanan] dipakaikan baju selepas bahunya patah)

Tuan Guru bagaimanapun terharu di atas usaha anak muda Kelantan yang berjuang untuk menuntut hak rakyat melalui royalti.     

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat Kelantan turut bangkit menuntut hak berkenaan kerana ianya harta kerajaan negeri Kelantan dan bukannya hak individu.

Hadir sama Presiden R, Nazri Deraman.

harakah/-

Tiada ulasan: