31 Mei 2013

Halang Nurul Izzah, demokrasi tenat di Sabah


21 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PKR mengecam keras tindakan Pejabat Ketua Menteri Sabah yang menghalang Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dari memasuki negeri itu.

Nurul yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai semalam telah dihalang masuk ke negeri Sabah untuk hadir ke pesta Kaamatan bersama rakyat Penampang.


Beliau telah ditahan pihak imigresen Sabah jam 7 malam ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, dan terus dihantar pulang tanpa dimaklumkan mengapa beliau dihalang dari masuk.



"Beliau adalah seorang ahli parlimen yang dipilih rakyat. Tindakan autokratik dan tidak demokratik sebegini membuktikan kepada seluruh rakyat Malaysia betapa tenatnya demokrasi di bawah Barisan Nasional Sabah, yang jelas takut dengan bayang-bayangnya sendiri," kata Pengarah Kumunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad.



Sebelum ini beberapa pemimpin Pakatn Rakyat lain juga turut dihalang memasuki negeri itu atas arahan pejabat ketua menteri.



"PKR menggesa Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk memberi penjelasan sepenuhnya mengapa YB Nurul Izzah dihalang masuk, serta menarik balik serta-merta halangan tersebut.



"PKR turut menggesa Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk mengumumkan sepenuhnya senarai "persona non grata" negeri Sabah, dan sebab nama-nama ini dimasukkan ke dalam senarai tersebut," kata Nik Nazmi.
harakah/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hak Kerajaan Sabah la tu. Next time jelah.

nshinah berkata...

Jawapan berfakta untuk pengikut-pengkut taksub nepotisme Anwar Ibrahim se keluarga:

http://novandri.blogspot.com/2013/06/terkini-jawapan-kepada-persona-non.html