31 Mei 2013

PAS sambut baik mashaf khusus Al Quran braille

21 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS menyambut baik langkah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang mengorak langkah untuk menghasilkan suatu mashaf khusus Al Quran Braille bagi kegunaan mereka yang kurang upaya penglihatan di negara ini.


Sekretariat Prihatin OKU, Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS dalam kenyataannya berkata, mereka menyokong penuh jawatankuasa yang telah dibentuk bagi melaksanakannya.



"Kami difahamkan diletakkan bawah seliaan Jakim bagi menghasilkan mashaf yang dinamakan Al Quran Braille Mashaf Malaysia tersebut," kata Mohammad Faizal Che Yusof, Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU PAS dalam kenyataannya.



Adalah diyakini usaha Jakim tersebut mampu mengawal dan menyemarakkan lagi penyebaran ilmu Al Quran kepada golongan OKU penglihatan di seluruh negara dengan langkah ini.



Sementara itu, sebagaimana sesi Parlimen penggal ke-13 yang akan memulakan sidangnya pada 24 Jun 2013, pihak sekretariat pada masa ini sedang mengumpul seberapa banyak isu-isu berkaitan OKU yang ingin dikemukan untuk di ketengahkan.



Selain sesi-sesi perbincangan langsung, sebarang cadangan atau usul berkaitan OKU bolehlah dihantar melalui email di alamat This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it untuk diselaraskan, kata Faizal.



"Sedaya upaya kami iltizam mengusahakan perubahan yang lebih baik untuk OKU di Malaysia sebagaimana saranan Al Quran dan Sunnah," katanya.


harakah/-

Tiada ulasan: