15 Mei 2013

PRU13: Bukan tsunami bangsa tapi tsunami nilai

5 Rejab 1434 H. [MOD] -


SHAH ALAM: Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad menolak sama sekali pandangan yang mengaitkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dengan tsunami bangsa.

Sebaliknya menurut Raja Bahrin, apa yang belaku adalah lebih tepat dipanggil sebagai tsunami nilai.

"Ini bukan tsunami bangsa, ini tsunami nilai. 

"Pengundi bukan memilih warna kulit lagi, mereka memilih wakil rakyat melihat kepada apa nilai yang akan dibawa oleh wakil rakyat itu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam wacana Sinar Harian yang bertajuk "Pasca PRU13: Ke mana haluan politik Melayu" yang diadakan di Auditorium Kompleks Karangkraf, di sini petang ini.

Pandangan itu turut dikongsi oleh seorang lagi panel, bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga menolak berlakunya tsunami bangsa pada PRU13 lalu.

Beliau berpendapat, keputusan PRU13 lalu dipengaruhi oleh keputusan yang dibuat oleh dua kelompok.

Kelompok pertama katanya mereka yang mengundi dengan harapan pembangunan, manakala kelompok kedua adalah yang mengundi dengan harapan demokrasi.

"Kita boleh melihat bahawa kawasan kelompok pengundi mahukan pembangunan ini BN menang, tetapi di kelompok pengundi yang mahukan demokrasi ini BN kalah," katanya.

Menurutnya, jika BN ingin lebih selamat pada pilihan raya akan datang, parti itu perlu menangani kelompok demokrasi dengan baik.

"Pada PRU14 harapan demokrasi tentunya akan mengatasi harapan pembangunan," katanya.

Wacana hari ini juga turut menampilkan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: