23 Ogos 2013

Beri pendidikan percuma, tolak PTPTN – Pemuda PR


16 Syawal 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,
KUALA LUMPUR: Pemuda Pakatan Rakyat menganggap keputusan kabinet semalam yang menolak cadangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) terhadap peminjam PTPTN mulai bulan ini adalah hasil kejayaan perjuangan rakyat sehingga kerajaan tunduk dengan tekanan semua pihak.


Demikian kata Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan, Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mat Akin dan Ketua DAPSY, Teo Kok Siong dalam kenyataan bersama.



Bagi Pemuda PR, keputusan kabinet belum cukup melegakan peminjam PTPTN kerana mereka masih lagi terbelenggu dengan hutang yang perlu dijelaskan. 



“Pengumuman kerajaan ibarat hanya melepaskan batuk di tangga atau sekadar tindakan politik bagi meredakan kemarahan rakyat,” ujarnya mereka. 



Kenyatan penuh seperti di bawah.



Pemuda Pakatan Rakyat menganggap keputusan kabinet semalam yang menolak cadangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) terhadap peminjam PTPTN mulai bulan ini adalah hasil kejayaan perjuangan rakyat sehingga kerajaan tunduk dengan tekanan semua pihak.



Bagi Pemuda PR, keputusan kabinet belum cukup melegakan peminjam PTPTN kerana mereka masih lagi terbelenggu dengan hutang yang perlu dijelaskan. 



Pengumuman kerajaan ibarat hanya melepaskan batuk di tangga atau sekadar tindakan politik bagi meredakan kemarahan rakyat. 



Peminjam PTPTN masih lagi diburu, diambil tindakan-tindakan lain serta dipaksa menjelaskan hutang mereka sekalipun belum mampu melangsaikannya. 



Apa yang diketahui, sebahagian besar peminjam PTPTN masih belum keluar dari kemelut ekonomi yang mencengkam hidup mereka akibat kos sara hidup yang tinggi, tiada pekerjaan tetap, pendapatan yang tidak mencukupi atau di bawah tahap kelayakan mereka, selain menampung keluarga dan keperluan-keperluan lain. 



Rakyat sebenarnya menginginkan pengumuman kerajaan lebih daripada membatalkan cadangan PTPTN melaksanakan CCRIS. 



Golongan belia mahukan peminjam PTPTN diberi kelonggaran atau fleksibility dalam pembayaran hutang atau dikurangkan jumlah pembayaran ke tahap yang memuaskan. 



Perbincangan perlu dibuat bagi keselesaan antara golongan belia dengan pihak kerajaan supaya tidak wujud jurang serta ketidak puasan hati antara rakyat dengan kerajaan.



Pemuda PR mendesak agar diwujudkan lebih banyak bantuan kewangan seperti biasiswa kepada mahasiswa segenap peringkat. 



Kerajaan perlu melabur dalam aspek pendidikan melalui pemberian biasiswa kerana rakyat adalah aset negara dan pendidikan yang mereka perolehi disumbangkan pula untuk negara di kemudian hari. 



Tidak ada salahnya kerajaan berbelanja besar dalam sektor pendidikan demi rakyat kerana rakyat itu jugalah yang akan memberi hasil kepada negara.



Pemuda PR menegaskan, komitmen PR untuk memberikan pendidikan percuma adalah agenda utama yang akan diperjuangkan sehingga akhirnya ianya akan dilaksanakan. 



Dengan pendapatan dan hasil negara yang banyak, agenda ini bukan mustahil untuk dilaksanakan malah ianya mampu dilaksanakan sekiranya kerajaan mahu. 



Pendidikan percuma adalah impian dan aspirasi rakyat kerana ia adalah keperluan utama rakyat dan PR bertekad tidak ada rakyat yang tercicir mendapat pendidikan sehingga ke tahap tertinggi denagn kemudahan percuma yang semua rakyat di negara ini boleh miliki.

Tiada ulasan: