02 April 2009

Larangan tidak sentuh kes Altantuya, Sultan Perak hanya menguntungkan BN

Polis memberi arahan sejak kelmarin supaya dua isu di atas tidak disebut sedangkan ini menampakkan sebahagian arahan berbaur politik cumanya melalui pihak keselamatan. kebebasan bersuara nampanya hendak disekat dan tempang. Apakah negara kita tidak cukup dengan pelbagai akta dan undang-undang sehingga arahan baru dikeluarkan untuk menghalang Isu-isu penting diketengahkan kepada rakyat, cuma BN nampak tidak untug dalam isu makanya ia cuba dihalang dengan pelbagai helah.

PAS pula mahu meneruskan isu berkaitan krisis politik Perak dan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu bersama isu-isu menyentuh kepentingan awam.Selagi ianya tidak bercanggah dengan pelbagai akta yang ada dan penceramah bertanggung jawab dengan fakta dan ucapannya saya kira itulah hakikat suatu kempen untuk menarik pengundi mengundi partinya.

Walaupun Barisan Nasional (BN) menyatakan kesediaan mereka untuk akur dengan peraturan baru polis.Namun ianya menampaakkan jawapan terdesak yang mampu diucapkan apabila pihak keselamatan gagal digunakan untuk menghalang isu yang melibatkan kepentingan awam dibangkitkan, dan BN tidak mampu menjawabnya walaupun politik lama mereka yang menyalah gunakan TV, radio dan akhbar tidak berhasil menangis fakta-fakta tepat dari penceramah Pakatan Rakyat.

Apakah salahnya bila Pakatan Rakyat terus membangkitkan isu-isu berkaitan dengan kepentingan awam termasuk krisis politik Perak dan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu walaupun polis mengeluarkan larangan membangkitkan kedua-dua isu berkenaan dalam pilihan raya kecil kali ini.

"Kami sudah memberi arahan kepada jentera supaya terus bangkitkan isu-isu kepentingan awam dengan syarat kita tahu batasan undang-undang.

"Kita juga meminta penceramah kita supaya bertanggungjawab ke atas apa yang dicakap," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak. Asmuni Awi pada sidang media harian hari ini.

Kata Pengarah Operasi Pilihan Raya PAS Bukit Gantang ini, "bila dihalang (daripada membangkitkan isu-isu berkaitan) bermakna ada sesuatu yang tidak kena."

Asmuni berkata, pihak berkuasa mempunyai peruntukan undang-undang secukupnya seperti Akta Hasutan dan Kanun Keseksaan jika ada pihak yang membuat kenyataan-kenyataan yang tidak berasas.

"Saya yakin mereka ambil tindakan ini kerana langkah membangkitkan isu-isu ini (krisis politik dan Altantuya) menguntungkan pihak kami dan mereka (Umno dan Barisan Nasional) merasakan berhadapan dengan masalah.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Agaknya nanti akan keluar arahan.. calon/parti yang bertanding dalam pilihanraya pergi mencalonkan diri, selepas itu balik dan duduk diam-diam di rumah sambil menonton tv..

Tanpa Nama berkata...

tah ape2 tah BN ni..menteri fasola'y pn bangang...

Abuarif berkata...

Untuk keadilan saya sokong arahan dari polis(proksi UMNO)teRsebut dengan ditambah arahan bahawa orang politik tidak boleh guna TV atau radio kerajaan semasa tempoh yang sama.OK......

Tanpa Nama berkata...

Hi, Should the ban on this two issues then Najis should also be banned not until the court clear the murder case. Hamid has declared that the case in on going how can Najis be the PM now?????? HRH SHOULD PUT ON HOLD ON NAJIS UNTIL HE IS COMPLETELY CLEARED BY THE COURT THAT HE IS CLEAN.

Tanpa Nama berkata...

Kita kena tengok tv. Baru la kita tahu bahawa amno berbohong pada semua orang.

Tanpa Nama berkata...

Kita semua mesti tengok tv. Baru la kita dapat tahu bahawa amno menipu semua orang. TV tu memerangkap amno sendiri. Betukan.........