23 April 2009

Lelong 16 Camry baru bazir wang, kata Nizar

Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat , YAB. Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menyifatkan tindakan kerajaan kudeta Barisan Nasional (BN) Perak untuk melelong 16 buah kereta Toyota Camry yang digunakan exco Pakatan Rakyat sebelum ini sebagai satu pembaziran wang rakyat.

Nizar berkata, kerajaan negeri kudeta yang baru itu sepatutnya menggunakan terlebih dahulu kereta tersebut dalam tempoh lima hingga enam tahun sebelum menjualnya memandangkan ia baru sahaja dibeli Januari lalu.

"Kereta itu semua masih dalam tempoh jaminan tiga tahun. Mengapa mahu melelongnya sedangkan ia masih baru dipakai?

Sebelum itu Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak sanggup mengguna kereta lama yang telah dipakai oleh kerajaan BN Perak sebelumnya. Setelah hampir setahun baru ianya ditukar.

"Pada saya, elok mereka gunakan dahulu kerana tindakan membeli kereta lain bagi menggantikan Camry itu adalah sesuatu yang membazirkan duit rakyat," katanya seperti disiarkan mStar Online, hari ini.

Semalam, kerajaan negeri Perak kudeta dikatakan akan melelong 16 buah kereta Toyota Camry 2.4 yang sebelum ini digunakan sebagai kenderaan rasmi exco Pakatan ketika menerajui pentadbiran kerajaan negeri.

Menurut kenyataan tender terbuka yang dikeluarkan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang dihantar ke bahagian iklan sebuah akhbar berbahasa Melayu di Ipoh semalam, lelongan kereta itu akan berlangsung pada 4 hingga 18 Mei ini dan kereta-kereta tersebut boleh dibeli secara pukal atau seunit dengan harga rizab RM148,000 sebuah.

Mengulas lanjut, Mohammad Nizar berkata, kesemua kereta Camry tersebut dibeli oleh pihaknya bagi menggantikan Proton Perdana V6 yang telah empat tahun digunakan oleh kerajaan BN sebelum Pakatan menerajui kerajaan Perak pada Mac tahun lalu.

"Kita pakai tidak sampai setahun tapi kos penyelenggaraan untuk sebuah kereta V6 amat tinggi sehingga ada yang mencecah RM80,000, boleh beli sebuah kereta lain pula.

"Jadi kita ambil keputusan untuk menukar kenderaan rasmi kerajaan negeri kepada Camry kerana jika diikutkan harga, harganya hanya RM96,000 sebuah berbanding V6 yang berharga RM102,000.

"Selain itu, Toyota Camry lebih tahan lasak dan kos penyelenggaraannya juga lebih murah berbanding V6," katanya.

Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang berkata, pembelian Camry oleh Pakatan itu juga bukanlah satu kesalahan memandangkan kerajaan BN sebelum itu yang diterajui Datuk Seri Mohammad Tajol Rosli sememangnya telah mempunyai peruntukan untuk menukar kereta rasmi kerajaan negeri.

Katanya, beliau tidak tahu sama ada BN akan membeli kenderaan rasmi yang baru atau menggunakan Perdana V6 yang lama.

Nizar berkata, jika BN mahu terus mempersoalkan pembelian Toyota Camry itu yang dikatakan tidak mengikut dasar negara yang mahukan penggunaan kereta tempatan, beliau turut mahu mempertikaikan pembelian Mercedez sebagai kereta rasmi kerajaan negeri di Terengganu dan Volvo di Sabah.

10 ulasan:

Awanama berkata...

bagus lah tu jual....sekarang dapat jual harga mahal....nanti 3 tahun lagi tak ade orang nak beli...pakai proton jelah...buatan Malaysia...

ariffz berkata...

saya berharap semua exco-exco pakatan rakyat dapat membeli kereta camry ini bukan sebagai menutup malu tetapi sebagai lambang pemerintahan pakatan rakyat di negeri perak. saya percaya kereta toyota camry ini sebenarnya telah menjadi satu lambang kepada kepimpinan pakata rakyat dan saya mencadangkan semua negeri pakatan rakyat menjadikan kereta toyota camry ini sebagai kenderaan rasmi. biarlah BN mengutuk kita tidak patriotik. patriotik tidak tidak dinilai dari segi penggunaan kenderaan nasional tetapi dari semangat yang ada dalam diri kita yang sayangkan negara ini agar tidak terus berada dalam kancah rasuah dan kronisme. apa gunanya membeli proton sebagai menunjukkan semangat patriotik kalau 3 bulan lepas pakai proton, auto window rosak. setahun pakai lock pintu pula rosak, 5tahun pakai lampu depan terkeluar, 9tahun pakai dah kena overhaul

Abuzar berkata...

Penjualan semula kereta rasmi kerajaan Perak (camry) yang masih "berfungsi dengan selamat, selesa dan jimat" adalah tindakan yang merugikan pengurusan harta rakyat.

Kereta yang belum sampai peringkat BER (Beyond Economic Repair)tak perlu dijual. Ia boleh digunakan oleh pegawai2/staf kerajaan yang lain sebagai "Staff car" seperti Pejabat Daerah, Pejabat SUK, Pejabat Kadi, dll.

Tindakan terburu2 dan tanpa justifikasi yang kukuh hanya memperlihatkan sikap EGO POLITIK, KERAKUSAN KUASA dan KEPENTINGAN DIRI pihak berkuasa saja tanpa fikir implikasi kewangan rakyat.

Pengurusan sumber negeri, wang dan harta rakyat tak boleh mengikut hawa nafsu peribadi atau puak tertentu saja. Kalau tidak, negeri/negara akan BANKRAP!!

FutureLeader berkata...

saya sokong ariffz... kalu dh cerita camtu, apa kata semua exco pakatan rakyat pakat-pakat beli semua kereta tu... nnt kalu dpt blik memerintah, tak perlu beli kereta lagi, pkai saja yang ada, lagi rakyat nampak PR berjimat...

Allahuakbar....

Awanama berkata...

Samaada sedar atau tidak sedar Pemimpin kerajaan kudeta menzahirkan sikap dan identiti sebenarnya meraka. Bunyi Macam tidak mahu membazir tapi.....apa yang dibuat selama mula merompak kerajaan perak...
Mula-mula sekali ubahsuai pejabat bila rompak kuasa.. sedangkan Pemimpin PR terus masuk menggunakan bilik yang sama digunakan oleh Pemimpin Era Tajol tanpa pindaan.

Kedua janji manis dengan menabur janji semasa PRK Bukit Gantang seolah kawasan itu hanya satu-satu wilayah dalam Negeri Perak...kini ada ke kesinambungannya?... semasa itu tiada kementerian yang terkecuali dari mengembelingkan programnya; dari bergotong royong hingga dapat segelintiran mengayuh basikal...tapi mana lagi basikal yang sepatutnya ramai yang masih layak diberi dan sepatutnya gotong royong jangan berhenti dan kayuh basikal juga jangan berhenti. Jika nak tahu tanyalah jabatan-jabatan kerajaan yang terlibat.

Kini konon semangat patriotik sanggup menjual semula kereta yang masih belum diguna sepenuhnya dan saya yaqin ianya belum dihantar service keduanya. Apalah dosa keretatu..
takut gatal punggung ke atau prejudice takut di menderem.... bukan perangai itu pemimpin PR. Sehingga kini belum ada dikalangan pemimpin PR yang membunuh kawan atau lawan...tapi yang jelasnya pemimpin BN telah ada rekodnya(Fakta).
Jangan tanya saya bacalah rekod mahkamah; ada yang telah lama terendam dan ada yang masih panas habis dibicara yang terbunuh kelihatan tidak terbela..

Kudeta oooi.. jangan gelabah buang duit rakyat nak tunjuk hebat tapi apapun perangai orang kalau dibuat-buat lambat laung terdedah juga pekong kerana disekilingnya ramai yang menunggu supaya dibalas budi......

Awanama berkata...

Zambry mohon Mahkamah Persekutuan isytihar beliau MB

PUTRAJAYA: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menfailkan notis usul di Mahkamah Persekutuan untuk merujuk persoalan undang-undang berhubung tafsiran Fasal 63 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak supaya mahkamah itu memutuskan beliau adalah Menteri Besar yang sah.

Dr Zambry menfailkan notis usul itu di pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan, di sini, semalam, melalui Tetuan Zul Rafique and Partners.

Notis usul itu diedarkan kepada media petang ini.

Dalam notis usul itu yang disertakan dengan afidavit sokongannya, Dr Zambry memohon supaya Mahkamah Persekutuan memutuskan dan mentafsir peruntukan Fasal-Fasal 16(2) dan 16(6) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak iaitu;

- sama ada Sultan Perak mempunyai hak untuk memperkenan permohonan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak (sidang DUN) apabila Mohammad Nizar tidak lagi mendapat kepercayaan sebahagian besar anggota-anggota Dewan;

- sama ada apabila Sultan Perak tidak berkenan untuk menggunakan prerogatif diraja baginda untuk membubarkan sidang DUN, adakah ia merupakan suatu kehendak peruntukan Fasal 16(6) bahawa Mohammad Nizar harus meletakkan jawatan beliau dan ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan;

- sama ada berikutan keengganan Mohammad Nizar meletakkan jawatan dan ahli-ahli mesyuarat kerajaan, Sultan Perak mempunyai hak untuk melantik Zambry sebagai menteri besar.

Zambry dalam notis usulnya berkata, sekiranya Mahkamah Persekutuan memutuskan ketiga-tiga persoalan itu memihak kepadanya, maka mahkamah itu perlu mengisytiharkan bahawa pada 6 Februari 2009, beliau telah dilantik dengan sewajarnya sebagai Menteri Besar Perak.

Mahkamah Persekutuan menetapkan Selasa depan untuk mendengar permohonan notis usul itu.

Zambry berkata keputusan mahkamah itu juga nanti akan meleraikan kebuntuan politik yang berlaku di Perak di mana Mohammad Nizar menegaskan beliau masih Menteri Besar yang sah, sidang DUN tidak dapat bersidang dan kerajaan negeri Perak tidak berupaya untuk melaksanakan tugasnya dengan efisyen dan/atau bebas. - Bernama

Awanama berkata...

Kalau nak lelong kereta ni, mesti ada alasan yang kukuh dan berasas! Kalau tak de, makna-nya abuse of power. Semua ADUN dan MP dari PR Perak mesti halang mereka daripada menjual kereta Camry ni. Kalau tidak, mereka akan membeli merz nanti.

Sila kirim message kepda Nizar untuk membawa isu ini ke parlimen. Baru beli, mana boleh tukar sesuka hati??? Apa cerita dia nak jual kereta baru??? Saya membantah 1000% sebab ini kerja orang bodoh, yang tidak jujur dan menyalah-guna kuasa. Mana boleh tukar aset sesuka hati???

Awanama berkata...

Drs,Hasil pengamatan..menjadi lumrah anggota pentadbiran(Menteri dan Timbalan Menteri Pusat) sering renovate baru segala bentuk rupa pejabat dan kemudahan setelah mengambilalih dr rakan sejawat mereka.Walaupun PRU ke 12 baru berlalu satu tahun tiga bulan.Sekarang bawah kabinet baru Najib pengubah suaian pejabat dibuat semula.Berapa byk duit rakyat dihabiskan.Oleh itu apa yg MP Kudeta buat spt peribahasa yg anak anak kita belajar "Bila guru kencing berdiri,murid pula kencing berlari" So rakyat kena peka dan lihat.Bila ngundi pilih yg terbaik dan beramanah.Kita mampu mengubahkan nya.Dak gitu YB! Nona Ratana Chulaborn.

Kekacang berkata...

Kerajaan UMNO tak peduli sentimen dan hati rakyat, bagi mereka kuasa akan menutup segala - galanya.
Itulah sifat manusia yang merasakan diri mereka berkuasa, mereka akan berbuat sesuka hati.
Sedarlah itu semua duit rakyat.

Awanama berkata...

kah kah.. tengok sape yang beli camry tu...! Mesti mereka jugak.. anak bini depa jugak.. beli dengan harga murah.. kah..kah.. rakyat kena tipu lagi. kah.. kah... BNdapat camry.. dapat jugak Perdana V6 baru... kah.. kah..