27 April 2009

Pengalaman dalam PAS mengajar arti perjuangan. (Siri 1 : Sebelum jadi ahli)

Berjuang dengan Parti Islam Se malaysia secara tidak rasmi dalam kamus hidup ini sebetulnya sejak dini lagi seawalnya semasa saya masuk Islam pada tahun 1985. Mengucap dua kaliamah syahadah pada bulan September, baru habis peristiwa Memali pada Ogos tahun yang sama,sebab itu saya katakan "darah Memali terpercik ketubuh ini".

Saya bergerak ke hulu dan ke hilir bersama bapa angkat seorang aktivis PAS yang gigih sampai sekarang di Machang kelantan, Siapa tidak kenal dengan Ust. Abdul Rahman Salleh Machang, dialah orang yang paling awal meniupkan semangat perjuangan Islam melalui wadah PAS ini.

Sebetulnya saya melalui proses yang panjang dipujuk dan cuba dipikat oleh jemaah lain seperti Tabligh dan Arqam namun PASlah jemaah pilihan yang saya yakini terbaik di Malaysia untuk memperjuangkan Islam secara Syumul. menolak yang lain bukan secara membuta tuli setelah menyelidiki matlamat perjuangan dan syumulnya jemaah itu sesuai dengan tuntutan al Quran dan Sunnah dibumi tercinta ini.

Dari tahun 1985 hingga 1992 saya sibuk untuk mencari sedikit ilmu atas hasrat peribadi untuk menjadi pendakwah dan semangat, dorongan dan kemampuan Ayahanda Ust. Abd Rahman menghantar saya ke Aceh Indonesia. Semasa di Aceh alhamdulillah tidak ada perasit yang meracuni pemikiran kami untuk cenderung kepada perjuangan UMNO. Walaupun setelah kepulangan saya perasit itu telah masuk ke Aceh sehingga tertubuhnya Kelab UMNO di sana.

Pulang dengan segulung Ijazah bukan dengan satu kebanggaan namun saya sedar dengan satu tuntutan untuk menyampaikan Islam. Dikirim ke Sibu Sarawak oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada masa itu sebagai Guru Agama Kontrak membuka peluang kepada saya untuk mempraktik semaksima mungkin segala kemahiran ilmu dan pengalaman yang diperolihi di Aceh.

Dalam waktu yang singkat saya dapat meyesuaikan diri dalam masyarakat setempat yang dahagakan ilmu dan pengalaman dari siapapun pendakwah yang datang dari luar, mereka dihormati dan diletakkan ditempat yang sepatutnya. Begitulah saya mampu meletakkan diri yang kerdil ini dengan sedikit ilmu dan pengalaman yang diperolihi di Aceh.

Saya suka bercakap tentang pengalaman kerana kalau sekadar punya ilmu tidak lengkap tanpa ada pengalaman dakwah. begitulah selama Di Aceh saya sejak awal didedahkan dengan pengalaman berceramah dan berkhutbah di banyak tempat sehingga ianya menjadi sebahagian dari "ijazah" yang sukar dicari kalau tidak diusahakan dan diizinkan oleh Allah.

Di dalam dewan kuliah dan dalam organisasi Persatuan Kebangsaan Malaysia di Indonesia Cabang Aceh (PKMI-CA)saya mendapat banyak pengalaman ilmu,organisasi dan dakwah.

Ketekunan mendekati ulama pondok di luar dewan kuliah, meziarahinya dan mendapatkan ilmu dari nya menjadi nilai tambah yang sangat bernilai sebagai bekal dakwah. Tambahan pula sistem pengajian di Universiti di Indonesia di semester akhir mendedahkan mahasisiwa kepada Kuliah Kerja Nyata (KKN)yang juga menghadzamkan segala ilmu yang diperolihi de dewan kuliah. Kami diletakkan disebuah desa pendalaman untuk mempraktikkan segala ilmu dan kebolehan selama berada di bilik kuliah.

KKN mengajar kami untuk mula menjadi pendakwah yang sebenar, semasa melalui program itu, sayalah menjadi muaazin, khatib dan imam selama dua bulan penuh. Selain itu kerja-kerja menbangunkan masyarakat setempat diadakan dengan mengadakan kelas pengajian bahasa Inggeris untuk sekolah rendah, kelas fardhu ain dan bersama Ketua Kampung merancang pembagunan desa yang kami ditempatkan seramai 3 orang itu.

Begitulah suatu pengalaman ringkas yang menyebabkan ianya sebagai bekal untuk menghadapi suasana sebenar di Malaysia, dan ternyata ianya seperti intan dan berlian yang menjadikan saya tidak "kekok" bila berhadapan dengan masyarakat di malaysia termasuklah di medan dakwah saya pertama, Sibu Sarawak.

2 ulasan:

BumiPerak berkata...

Kepada mereka yang dilahirkan Islam sepatutnya berasa malu dengan kesungguhan orang yang asalnya bukan Islam berusaha mencari ilmu dan hidup Islam yang sejati.

Tanyalah diri kita, apakah usaha seharian kita apakah hanya berusaha mencari kekayaan yang tak berkekalan itu.

muryadi berkata...

Benar, terasa malu bila dibandingkan diri saya yg dilahirkan sebagai muslim dgn tidak memberi sumbangan apa2 terhadap perjuangan Islam yg suci ini.