11 Mei 2009

Bubar DUN langkah terbaik menyelesaikan kemelut di Perak.

Dunia sedang memerhatikan beberapa proses yang berlaku untuk memastikan siapakah Menteri Besar Perak, malah terbaru ditambah pula dengan siapakah Speaker yang sah menurut peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Persoalan-persoalan di atas telah melalui proses yang berlanjutan dari permulaan krisis pada 5 Februari 2009 sehinggalah terakhir pada Sidang DUN 7 Mei yang lepas serta keputusan di mahkamah pada hari ini.

Sesungguhnya apa pun yang akan diputuskan dalam kes tersebut dengan :

1.Persidangan DUN tidak akan menyelesaikan kes ini, malah saya menjangkakan lebih 1000 orang polis mungkin akan digunakan untuk mengawal dewan kalau sidang akan diadakan pada masa akan datang.

2. Proses mahkamah juga nampaknya akan berlanjutan dan tidak dapat menyelesaikan masalah dan kemelut ini, walaupun telah diputuskan oleh pihak mahkamah siapakah pemenangnya namun rakyat tidak akan berpuas hati dengan kemelut ini. Di pihak penyokong Pakatan Rakyat mereka akan terus merasa 'dendam" kerana kuasanya dirampas dalam satu kedeta yang disahkan oleh mahkamah. Bagi penyokong BN mereka pun tahu kerajaan yang mereka dapat adalah dengan cara "curi".

Jadi tidak ada lagi pilihan yang terbaik melainkan dengan mendapat perkenan DYMM Tuanku Sultan Perak bagi pembubaran DUN bagi memberi kepada laluan kepada satu pilihan raya di negeri Perak sekali lagi adakah di tiga DUN yang menjadi pertikaian ataupun melibatkan semua negeri perak iaitu sebanyak 59 DUN.

Bila kuasa dikembalikan kepada rakyat, siapakah pemenangnya akan ditabalkan kelak sebagai Kerajaan Perak yang mendapat pengesahan dari "mahkamah" yang tidak akan dipertikaikan lagi.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

YB,

Sebab itu DS Nizar dan BBC Perak perlu keras hati utk berjumpa dengan Sultan tentang perkara ini!!Kalu setakat hantar surat dan tidak ada jawapan berbulan2 dari Istana apa gunannya?There must be a closure!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya tabik betul dgn ir. nizar. harapan saya walaupun kita kalah sekarang, tapi ini sebenarnya permulaan kepada kemenangan total.

Krai Utara berkata...

ye care tu je laa, bi em takut laa takut jadi bmx ke?