29 Ogos 2009

Catatan Perjalanan 2 : Ziarah Makam Rasulullah dan Sahabat

Alhamdulillah.. bertemu kembali....

Berada di Madinah penuh dengan cabaran cuaca yang panas terik namun puasa belum lagi menjelang, Khamis dan Jumaat yang di lalui penuh dengan ibadah sepenuhnya di Masjid Nabawi, meraih pahala 1,000 kali kelebihan berjemaah dan selang seli menziarahi Makam Rasulullah yang terletak di dalamnya....

Suasana di situ alangkah padatnya namun atas niat yang termakbul hamba MU yang kerdil ini dapat juga solat sunat di Raudah di sisi Makam Rasulullah. Karpet berwarna hijau bukan mudah untuk di masuki walaupun untuk berdiri di situ untuk berdoa.

Subhanallah, itulah kecintaan umat manusia dan insan kerdil ini yang sekian lama merindui mu Ya Rasulullah, kami hadir menziarahi mu...

Jemaah pada malam Jumaat pada 20hb Ogos nampak semakin ramai.

21hb Ogos, solat Jumaat di Masjid Nabawi...

Alhamdulillah kami mula berpuasa di Madinah. Sahur di hotel dengan masakan ala Indonesia dan Melayu cukup untuk mengalas perut pada Sabtu hari pertama puasa, hari itu juga kami dengan siapa yang berpakaian ihram menuju ke Mekah yang memakan masa sekitar 6 jam.

Bas yang di naiki singgah di Miqat Bir Ali untuk solat sunat ihram dan berniat ihram umrah. Sampai sahaja di hotel, di hadapan Masjid Kucing yang letaknya berhampiran Masjidil Haram kami sempat berehat sebentar. Sesudah itu meneruskan ibadah umrah selepas jemaah mengerjakan solat Asar di Masjid pertama.

Tawaf, Sai dan Tahulul Jam sudah pun mendekati Maghrib. Kami berbuka dan selepas berjemaah Maghrib baru balik ke hotel..

Alhamdulillah semuanya berlumba Lujma' untuk mendapatkan pahala 100,000 berjemaah di Masjidil Haram. Lautan manusia datang dari serata dunia semakin bertambah dari hari ke hari dan kemuncaknya adalah pada 10 akhir Ramadhan nanti..

Cuaca di Mekah Alhamdulillah tidak sepanas di Madinah namun semuanya masih di uji dengan berbagai ujian yang memerlukan sifat sabar dan redho...

Bersambung......

5 ulasan:

tupai_emas berkata...

yb, pelik sy bace tajuk berita harian online ni..

apabila KJ, Tok Guru jadi pelakon..

padahal, tok guru hanya ditemuramah..

yang KJ tu tekinja-kinja mase nak belakon..

bagus la, biar orang beza, yang mane satu ulama dengan PELAKON.

Tanpa Nama berkata...

ALHAMDULILLAH..SMUGA YB USTAZ DPT MLAKUKAN UMRAH YG SEMPURNA.SEMUGA SELEPAS NI DPT BUAT TRAVEL KE MEKAH PLK SELAIN CHINA,HONG KONG DLL..

ubatkuat berkata...

salam buat yb,,,moga moga yb turut berdoa agar kemenangan islam dapat diteruskan hingga PR ke13

TDM berkata...

salam yb...

kami di sini mendoakan semoga yb dan famili selamat menjalankan umrah dan selamat kembali ke Malaysia... doakan kami di sini semoga dpt juga menjejak kaki ke Tanah Suci Mekah dan menjejaki sejarah perjuangan Rasulullah...

Tanpa Nama berkata...

Rasulullah s.a.w......