19 Jun 2010

ADUN BEBAS: MASA DEPAN YANG GELAP

5 Rejab 1431 H
Oleh: safarizal saleh

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) cukup hairan dengan dakwaan yang sangat dangkal dari kesemua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas di Perak yang mengatakan bahawa mereka akan terus berkidmat kepada seluruh rakyat walaupun mereka tidak lagi bersama parti yang mereka bersama semasa bertanding di dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 dahulu.

Ini kerana sudah tentu masa depan mereka sebagai ADUN akan berakhir menjelangnya PRU ke – 13 tidak lama lagi bersandarkan kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak di Kota Bahru baru-baru ini. Adakah mereka masih diberikan peluang bertanding atas nama Bebas atau bersediakah Barisan Nasional (BN) yang sudah mempunyai calon tersendiri memberikan ruang kepada mereka bertanding atas tiket BN?

Persoalan yang akan timbul adalah, jika BN bersedia memberikan mereka bertanding atas tiket BN untuk kali ini bermakna kerusi yang telah diperuntukkan kepada komponen BN dikerusi-kerusi tersebut yang telah termaktub akan berubah sama sekali. Sudah tentu tuntutan kepada kerusi atas nama Bebas ini akan menimbulkan banyak masalah kepada BN sebenarnya.

Sebenarnya kenyataan sumbang ADUN Bebas ini hanyalah bertujuan untuk melepaskan diri mereka bersama dengan janji-janji atau keistimewaan yang sedang mereka perolehi. Rakyat sebenarnya tidak akan mudah tertipu dengan alasan-alasan dangkal tersebut bagi menghalalkan tindakan mereka untuk keluar parti menjadi Bebas, dan membolehkan mereka mendapat keuntungan sebenar atas pengkhianatan keatas kepercayaan rakyat terhadap mereka.

MOHD MUNIR ALI
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: