19 Jun 2010

Kadar baru tol jambatan bakal bebankan rakyat

5 Rejab 1431 H
Oleh: S Pathmawathy

Kadar tol jambatan Pulau Pinang akan dinaikkan dari RM 7.00 sehala kepada RM 9.40 untuk menyelaraskannya dengan jambatan kedua yang masih dalam pembinaan.

Jawapan lisan itu diberikan kepada ahli parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong apabila soalan berkenaan kadar tol untuk jambatan kedua Pulau Pinang diajukan.

Liew pada sidang media di lobi parlimen hari ini berkata, pelaksanaan yang ingin di buat adalah tidak munasabah sama sekali.

"Kadar tol yang ditetapkan untuk jambatan kedua Pulau Pinang adalah selaras dengan kadar tol yang akan dikenakan ke atas jambatan yang pertama sehingga tamat tempoh perjanjian konsesi jambatan pertama," kata Liew.

Pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang dikatakan bukan hanya memberi manfaat kepada penduduk di Pulau Pinang tetapi juga di kawasan sekitar.

Namun menurut beliau, hasrat untuk menaikkan kadar tol untuk jambatan yang pertama sebaliknya akan membebankan rakyat.

"Nampak gayanya, jambatan pertama dan kedua akan dikenakan kadar tol yang mahal dari sekarang" katanya.

Sebelum itu, dalam jawapan bertulis, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kadar tol untuk jambatan Pulau Pinang kedua adalah sama seperti di jambatan pertama sedia ada sehingga tamat tempoh perjanjian konsesi jambatan pertama itu.

Katanya, ini disebabkan jumlah pelaburan sebanyak RM4.5 bilion dan tempoh konsesi selama 45 tahun, tol akan tetap dikenakan di jambatan Pulau Pinang kedua selepas konsesi jambatan pertama tamat.

Menurut Najib setelah jambatan kedua itu siap untuk beroperasi pada 2013, kadar tol yang ditetapkan adalah berdasarkan kepada tujuh kelas.

Katanya, kelas pertama (motosikal) akan dikenakan bayaran tol sebanyak RM1.90, kelas kedua (kereta, teksi dan van dua gandar empat roda kecuali MPV) RM9.40, kelas ketiga (lori dua gandar empat roda termasuk pick up dan SUV) RM16.20, kelas keempat (lori dua gandar enam roda, van dua gandar enam roda, bas dua gandar enam roda) RM33.60, kelas kelima (lori tiga gandar) RM60.60, kelas keenam (lori empat gandar) RM80.80 dan kelas ketujuh (lori lima gandar) RM100.90.

Najib juga berkata kos pembinaan projek untuk jambatan Pulau Pinang kedua adalah tidak berubah dan kekal sebanyak RM4.5 bilion.

"Kos tersebut juga termasuk kos membina kawasan penuangan oleh kedua-dua kontraktor iaitu CHEC Construction (M) Sdn Bhd dan UEM Builders Berhad," tambahnya.

Liew ingin tahu tahap kerja yang telah disiapkan untuk jambatan Pulau Pinang kedua dan mengapa jumlah kos pembinaan telah dinaikkan ke RM4.5 bilion dan adakah jumlah itu termasuk kos membina kawasan penuangan.

Najib berkata sehingga 23 April lalu, tahap kerja yang telah disiapkan bagi kerja-kerja fizikal untuk jambatan Pulau Pinang kedua bagi pakej satu ialah 13.39 peratus siap, pakej dua (16.51 peratus) manakala bagi pakej ketiga, ia masih dalam proses tender dan telah mula dinilai pada 19 Mac lalu.

Jambatan kedua sepanjang 26 km itu akan menghubungi Batu Maung di bahagian pulau dengan Batu Kawan di tanah besar.Konsesi selama 25 tahun untuk jambatan pertama pula akan berakhir pada 2018.

Malaysiakini/-

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

makin lama BN perintah malaysia, makin mampus rakyat

Tanpa Nama berkata...

nak sokong lagi BN????

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat nak hapus tol, siapa sokong?? semua rakyat kecuali UMNO, BN nak penaik tol siapa sokong, hanya UMNO yang sokong.... makin lama perintah rakyat lagi hidup melarat..

Tanpa Nama berkata...

sokong lagi UMNO dan BN supaya kehidupan makin susah

Tanpa Nama berkata...

yang kaya pemimpin UMNO yang susah rakyat.