19 Jun 2010

Bank Negara keluarkan 5 lesen perbankan komersial

5 Rejab 1431 H

Bank Negara Malaysia (BNM) berkata hari ini lesen perbankan komersial akan dikeluarkan kepada lima bank asing dalam langkah untuk melonggarkan lagi sektor perkhidmatan kewangan.

Lesen itu akan dikeluarkan kepada anak-anak syarikat milik penuh Paribas SA (Perancis), Mizuho Corporate (Jepun), National Bank of Abu Dhabi (UAE), PT Bank Mandiri (Persero) Tbk (Indonesia), dan Sumitomo Mitsui Banking Corporation Bhd (Jepun), katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam menilai permohonan, bank pusat itu berkata ia mengambil kira kekuatan kewangan, rekod pencapaian, kepakaran, rancangan perniagaan dan potensi sumbangan bank-bank itu kepada pembangunan sektor kewangan Malaysia.

"Bank-bank ini dijangka menambah kepelbagaian industri perkhidmatan kewangan, menyokong bidang-bidang pertumbuhan baharu termasuk teknologi hijau dan mempermudah transformasi ekonomi Malaysia ke arah mencapai nilai tokok yang tinggi dan status ekonomi berpendapatan tinggi.

"Kehadiran bank-bank ini akan juga memperkukuh hubungan antarabangsa Malaysia dengan mempermudah perdagangan antarabangsa dan aliran pelaburan antara Malaysia dengan neagra-negara lain di dunia," katanya.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: