23 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN
من اتخذ كلبا إلا كلب ماشية أو صيد أو زرع انتقص من أجره كل يوم قيراط
Maksudnya: “Sesiapa yang memelihara anjing akan berkurangan pahalanya dua qirat pada setiap hari melainkan anjing menjaga binatang ternakan, anjing buruan dan anjing menjaga tanaman.” (Hr Muslim dan Nasaie - sahih)
Qirat adalah kadar yang diketahui disisi Allah (Imam Nawawi)
Memelihara Anjing
Imam Nawawi berkata:Mazhab kami (syafie) berpendapat haram memelihara anjing tanpa ada keperluan dan harus memelihara untuk tujuan perburuan, menjaga tanaman dan menjaga binatang ternakan. (Syarh sahih muslim)
Ulama maliki berpendapat:“Makruh memeliharanya dgn tujuan selain dari menjaga tanaman, menjaga binatang ternakan dan berburu.”
Sebahagian ulama Maliki mengatakan harus.Pelihara untuk jaga rumah dan tujuan lain (selain 3 tujuan yg disebut dlm hadis)
Imam Nawawi berkata:Pendapat yg lebih kuat الأصح menyatakan harus memelihara anjing untuk menjaga rumah-rumah, jalan-jalan dan sebagainya kerana diqiaskan dgn 3 tujuan yang dibenarkan Nabi saw. Ini berdasarkan illat (sebab) pengharusan yang difahami dari hadis. (Syarh Sahih Muslim)
Imam Abdul Bar berkata:“Termasuk dalam berburu dan sebagainya yang mengharuskan membela anjing adalah membelanya untuk mendapat manfaat dan menghindari kemudaratan. Ini diambil dari qias. Makruh membelanya hanya kerna membela tanpa keperluan. “ (Fathul Bari)
Ibnu Quddamah (hambali) berkata:Haram membela anjing untuk menjaga rumah kerana hadis yang lepas.”
Imam Nawawi juga berkata:“Pendapat yang أصح dalam mazhab Syafie adalah harus memelihara anak anjing dengan tujuan untuk menggunakannya bagi tujuan yang diharuskan apabila ia besar.”
Kesimpulan: Ini termasuk dalam perkara khilaf. Mazhab syafie membenarkannya untuk tujuan keperluan seperti berburu, menjaga rumah dan sebagainya dan haram membelanya saja-saja.
Oleh: AKHISALMAN
من اتخذ كلبا إلا كلب ماشية أو صيد أو زرع انتقص من أجره كل يوم قيراط
Maksudnya: “Sesiapa yang memelihara anjing akan berkurangan pahalanya dua qirat pada setiap hari melainkan anjing menjaga binatang ternakan, anjing buruan dan anjing menjaga tanaman.” (Hr Muslim dan Nasaie - sahih)
Qirat adalah kadar yang diketahui disisi Allah (Imam Nawawi)
Memelihara Anjing
Imam Nawawi berkata:Mazhab kami (syafie) berpendapat haram memelihara anjing tanpa ada keperluan dan harus memelihara untuk tujuan perburuan, menjaga tanaman dan menjaga binatang ternakan. (Syarh sahih muslim)
Ulama maliki berpendapat:“Makruh memeliharanya dgn tujuan selain dari menjaga tanaman, menjaga binatang ternakan dan berburu.”
Sebahagian ulama Maliki mengatakan harus.Pelihara untuk jaga rumah dan tujuan lain (selain 3 tujuan yg disebut dlm hadis)
Imam Nawawi berkata:Pendapat yg lebih kuat الأصح menyatakan harus memelihara anjing untuk menjaga rumah-rumah, jalan-jalan dan sebagainya kerana diqiaskan dgn 3 tujuan yang dibenarkan Nabi saw. Ini berdasarkan illat (sebab) pengharusan yang difahami dari hadis. (Syarh Sahih Muslim)
Imam Abdul Bar berkata:“Termasuk dalam berburu dan sebagainya yang mengharuskan membela anjing adalah membelanya untuk mendapat manfaat dan menghindari kemudaratan. Ini diambil dari qias. Makruh membelanya hanya kerna membela tanpa keperluan. “ (Fathul Bari)
Ibnu Quddamah (hambali) berkata:Haram membela anjing untuk menjaga rumah kerana hadis yang lepas.”
Imam Nawawi juga berkata:“Pendapat yang أصح dalam mazhab Syafie adalah harus memelihara anak anjing dengan tujuan untuk menggunakannya bagi tujuan yang diharuskan apabila ia besar.”
Kesimpulan: Ini termasuk dalam perkara khilaf. Mazhab syafie membenarkannya untuk tujuan keperluan seperti berburu, menjaga rumah dan sebagainya dan haram membelanya saja-saja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan