05 Ogos 2010

Petua menjaga kesihatan

23 Syaaban 1431 H
Oleh: Li Fook Gao

Apakah petua penjagaan kesihatan Naib Presiden sekalian dalam menghadapi jadual yang begitu sibuk dan ketat sekali?

TITM: Petua penjagaan kesihatan terbaik ialah mengurangkan makan, cukup rehat dan senyum pada masalah, nescaya masalah akan senyum pada anda. Tapi yang payah apabila setiap program dihidangkan makanan yang heavy (berat), terkadang ceramah satu, makan tiga kali.

Perkara yang utama mesti ada waktu yang kita harus rehat, memenuhi hobi masiung-masing. Saya mempunyai hobi memancing, ke hutan dan ke laut.

Nikmat ketenangan bilamana berada ditepi sungai yang jernih di tengah hutan, dengan air yang jernih tidak disentuh oleh pencemaran; dan jangan lupa ekspedisi memburu kelah dan sebarau.Sesekali bawalah keluarga berkelah sama.

SA: Saya banyak menghabiskan masa lapang dengan membaca dan kadang-kadang mengambil masa untuk bersenam tetapi saya masih tak puas hati lagi dengan masa bersenam saya.

Dari segi pemakanan, saya banyak mengambil pendekatan untuk memakan lebih banyak sayur-sayuran, ulam-ulaman, kurangkan pengambilan nasi dan cuba untuk berpuasa sebanyak mungkin yang boleh.

Dari segi minuman, kalau minum di luar, saya akan pastikan saya order minuman yang kurang manis dan kurang gula.

Dalam kenduri-kenduri yang dijemput hadir, dari segi ilmu siasah, walau bagaimanapun kena makan sedikit, jangan tidak makan, kena makan tapi dalam jumlah yang sedikit supaya tidak menyebabkan kita terlampau makan dan kenyang.

MO: Petua penjagaan kesihatan mesti mempunyai disiplin yang tinggi, peraturan-peraturan yang mesti dipatuhi. Ini yang susah untuk saya lakukan - contohnya bersenam, bersukan dan joging susah nak buat kerana tiada disiplin, kadang-kala saya rajin berjoging, apabila malas tak boleh nak kata apa.

Begitu juga dengan permakanan kadang-kadang boleh kurang, tapi kerapnya pantang jumpa. Tambah pula budaya politik Melayu yang sangat mengharap peminmpin kena penuhi semua jemputan kenduri - ini yang sukar bagi kita mendsiplinkan diri dalam persoalan permakanan dan penjagaan kesihatan.

Yang terbaik kalau boleh disusuli dengan puasa sunat - suatu yang sangat baik atau pun amalan permakanan vegetarian. Dalam hal bersenam atau joging untuk saya susah kerana pergerakan masa saya yang tak menentu, pagi petang dalam perjalanan.

Tapi saya cuba atasi dengan permakanan tambahan herba,cuka tamar madu lebah dan sebagainya.

Stres boleh dielak dengan pemikiran positif. Cabaran kesusahan mesti dilihat secara positif. Kalau kita berjaya atasi itu kemenangan. Keletihan bekerja mesti dilihat sebaliknya iaitu ganjatan pahala.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: