14 Oktober 2010

Bersatu bukan mesti berada dalam satu parti

05 zulkaedah 1431 H
0leh: Ahmad Baei Jaafar

Saya percaya ramai yang bersetuju dengan pandangan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali yang katanya, perpaduan nasional tidak akan tercapai selagi bumiputera dan orang Melayu tidak bersatu. Realiti yang berlaku pada hari ini cukup menguatkan hujahnya.

Memang pun, kalau orang Melayu bersatu, cakap satu bahasa, bertindak satu nada, apa lagi yang menghalang mereka berpadu. Tidak lagi caci mencaci, hina menghina, umpat mengumpat dan fitnah memfitnah, dan jatuh menjatuhkan, apakah ada lagi pergeseran sesama mereka?

Saya yakin kalau beginilah sikap orang Melayu (tidak termasuk bumiputera di Sabah dan Sarawak), bukan sahaja Melayu menjadi tenang, malah orang bukan Melayu akan hormat kepada orang Melayu. Malah dengan keadaan itu mereka akan tertarik kepada Islam yang diamalkan oleh orang Melayu.

Walau bagaimanapun teori yang dibawa itu menimbulkan sedikit kebimbangan, bolehkah bersatu itu direalisasikan dalam masa terdekat. Siapakah yang boleh menjadi penggerak utama yang cakapnya boleh menjadikan orang Melayu bersatu?

Adakah Datuk Ibrahim Ali layak di tempat itu? Secara peribadi, saya tidak yakin kebolehannya ke arah itu kerana realiti perjuangannya tidak pernah menampakkan hasil yang baik. Pendek kata, cakap tak serupa bikin. Lain yang dicakapkan lain pula yang dibuatnya, akhirnya masyarakat menjadi kelam kabut.

Menyentuh isu ini suka saya hendak ingatkan Datuk Ibrahim Ali (kalau beliau tidak membaca maka sesiapa yang hampir dengan beliau bolehlah sampaikan kepadanya), kalau hendak mengajak orang Melayu bersatu, beliau kenalah ubah perangai buruknya. Demikian itulah kunci kegagalannya selama ini.

Antara yang boleh saya cadangkan kepadanya ialah:

1. Hentikan kutuk orang Melayu yang tidak sehaluan dengannya.

2. Mana yang tidak betul pada orang Melayu itu, jumpa empat mata dan betulkan segera.

3. Komunikasi yang berkesan ialah saling memberi dan menerima pandangan yang baik untuk ummah.

4. Tidak berat sebelah dalam memberi pandangan hanya kerana kita bersetuju dengan satu kumpulan.

Selagi Ibrahim Ali tidak membuat perubahan itu tidak perlulah beliau bercakap soal perpaduan. Nanti semua pihak akan berasa meluat dan jijik untuk mendengarnya. Apakah rasionalnya pandangan saya ini? Cuba anda menilai sendiri, dalam bercakap fasal perpaduan, dia boleh secara terang-terangan mengutuk PAS dan PKR. Tetapi tidak pula mengutuk UMNO atas dasar nasihat.

Ibrahim bercakap di Forum Perpaduan Melayu Dalam Menjamin Masa Depan Bangsa, peringkat Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini Isnin lalu cuba menyalahkan PAS kerana bersama DAP. Tetapi tidak salahkan UMNO yang bersama dengan MAC dan MIC, padahal kedua-duanya ada persamaan.

Jadi, Ibrahim Ali perlu menjadi orang yang adil bagi menyelesaikan perpaduan orang Melayu. Cuma perlu diingatkan, perpaduan Nasional bukan sahaja mengajak orang Melayu supaya bersatu tetapi seluruh rakyat Malaysia. Manakala bersatu pula tidak bermakna perlu bergabung dalam satu kumpulan. Malah dalam satu parti pun tiada jaminan ahlinya boleh bersatu terutama semasa berebut jawatan.

Berdasarkan itu, tidak perlulah UMNO risaukan PAS bersama DAP kerana dalam keadaan itu tidaklah menjadi penghalang kepada orang Melayu bersatu. Apatah lagi orang UMNO Islam dan PAS juga Islam, agama yang sama, aqidah yang sama sudah tentu boleh bersatu. Bersatu di sudut ini sudah kuat. Yang menjadi masalahnya, mengapa atas dasar Islam orang UMNO kutuk PAS atau sebaliknya? Tidak bolehkah berbincang dengan baik untuk sesuatu isu? Berlainan parti sepatutnya tidak menghalang mereka bersatu dan berbincang untuk kebaikan Melayu dan Islam.

Oleh sebab itu Ibrahim Ali perlu menilai semula ucapannya, sama ada relevan atau tidak pada zaman ini di Malaysia. Saya memang tidak akan bersetuju kalau UMNO dan PAS bersatu dalam satu kumpulan atas nama perpaduan. Tetapi saya amat bersetuju kalau mereka kekal dalam keadaan sekarang tetapi jiwa mereka tetapi bersatu.

Jika ini boleh berlaku, orang Melayu akan terus berbaik sangka dan saling menyokong pemerintahan yang ada. Mana yang baik disokong dan mana yang salah perlu dibetulkan dengan segera bagi menyelamatkan ummah. Ingatlah kalau usaha ini berjaya, orang bukan Melayu dan Islam akan memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada kerajaan yang memerintah baik negeri mahupun pusat.

Tiada ulasan: