08 Oktober 2010

Selepas 2 tahun : "Saya dipaksa sumpah"

28 Syawal 1431 H
Oleh: YB. Drs. Khalil Idham Lim

KLANG: Bekas Pembantu Khas Datuk Seri Anwar Ibrahim, Muhamad Rahimi Osman, semalam selepas 2 tahun membuat kejutan dengan membuat laporan polis mendakwa beliau dipaksa menandatangani dua akuan bersumpah pada Jun 2008 berhubung kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan bekas pembantu khasnya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Dalam laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Klang Selatan pada jam 3 petang itu, Muhamad Rahimi, 25, mendakwa satu daripada akuan bersumpah itu dipinda dengan dimasukkan fitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor terbabit dalam konspirasi mengaitkan Anwar dengan kes liwat berkenaan.

Sebelum ini tersebar dan beberapa facebook dan twitter pimpinan UMNO bahawa Rahimi akan membuat pengakuan dia juga diliewat oleh Anwar , namun dia muncul dengan pengakuan barunya itu.

Beliau yang berkhidmat dengan Anwar ketika itu juga meminta perlindungan sebagai saksi kerana mendakwa ada kemungkinan dipanggil sebagai saksi dalam perbicaraan kes liwat yang dihadapi Anwar ketika ini.

Muhamad Rahimi yang ditemani peguamnya, S Ravichandran ketika membuat laporan, menyatakan beliau memerlukan perlindungan polis kerana berpendapat keselamatan diri dan keluarganya terancam selain kemungkinan diganggu.

Berdasarkan salinan laporan polis yang diperoleh media, Muhamad Rahimi mendakwa pada Jun 2008, beliau dipaksa menandatangani dua akuan bersumpah membabitkan Anwar dan seorang individu yang dinamakannya Saiful Bukhari.

Katanya, akuan bersumpah yang ditandatangani itu tidak benar dan bukan dikarang olehnya, selain terpaksa menurunkan tandatangan berikutan risaukan keselamatan diri kerana ketika itu ada ratusan penyokong dan orang kanan Anwar di Quality Hotel Shah Alam, tempat beliau menandatangani akuan bersumpah itu.

Muhamad Rahimi mendakwa, selepas Mohd Saiful Bukhari membuat laporan polis mendakwa diliwat oleh Anwar pada Jun 2008, orang Anwar dan peguamnya, Latheefa Koya serta Sailful Izham Ramli, memaksanya dan seorang rakan lain tinggal di hotel berkenaan, selama beberapa hari.

Antara kandungan laporan polis yang ditulisnya sendiri, Muhammad Rahimi menyatakan: “Saya ditahan di situ bersama seorang lagi rakan. Mereka kemudian telah meminta saya menurunkan tanda tangan kepada akuan bersumpah yang saya tidak langsung bersetuju dengan kandungannya.

Akuan bersumpah pertama ditandatangani pada malam 28 Jun 2008, dan akuan sumpah kedua yang telah dipinda kandungannya untuk memalitkan nama dan memfitnah Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor bahawa mereka terbabit merancang konspirasi terhadap Anwar dalam kes liwat ini.

“Akuan bersumpah kedua ini ditandatangani selepas beberapa hari saya ditahan di Quality Hotel Shah Alam di hadapan satu pesuruhjaya sumpah yang saya tidak kenali di Old Town Petaling Jaya. Kandungan kedua-dua akuan bersumpah itu adalah tidak benar sama sekali dan saya dipaksa untuk menandatanganinya.

“Saya juga tidak diberikan sebarang salinan kepada kedua-dua akuan bersumpah tersebut. Disebabkan akuan bersumpah itu tidak benar, saya sekarang ingin menceritakan perkara yang sebenarnya, maka saya telah membuat satu akuan bersumpah yang baru hari ini yang mengandungi cerita benar. Saya kemukakan akuan bersumpah tersebut dengan laporan saya.”

Muhamad Rahimi juga mendakwa, beberapa bulan lalu, beliau dihubungi Latheefa untuk menandatangani satu lagi akuan bersumpah yang baru berikutan akuan bersumpah yang ditandatanganinya sebelum ini hilang, tetapi beliau tidak melayani permintaan itu dan cuba sedaya upaya menjauhkan diri daripadanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila nak mengundi je keluar story saipul pondan nie... bosan betul lah aku.
BN takde modal lain ke? Hakim2 jangan nak bersubahat, dosa tau. Saya memang tak maafkan lah kalau penjawat2 awam salah guna kuasa... Gaji u kami yang bayar.