12 Julai 2011

Berapa kos untuk halang himpunan Bersih ?

9 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA

Saya mempersoalkan kewajaran dan apakah tujuannya pihak Polis mendedahkan kononnya Kerajaan memperuntukkan RM25 setiap hidangan untuk diberikan kepada penyokong Bersih 2.0 yang ditahan dalam perhimpunan aman di ibu negara, ahad lepas.

Dikatakan sebanyak RM42,425 diperuntukkan untuk juadah bufet yang disediakan bagi menampung 1,697 individu ditahan. Kenyataan tersebut dikatakan untuk menafikan dakwaan, bahawa tahanan dilayan tanpa belas kasihan.

Dalam kenyataan itu juga Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, bukan hanya makanan umpama kenduri kahwin, polis turut menyediakan tempat solat untuk tahanan beragama Islam di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Jalan Semarak.

Dalam kenyataan itu dikatakan ruang solat, bilik rawatan perubatan juga disediakan bagi memberi keselesaan kepada peserta.

Tempat tahanan itu melibat Pulapol, balai polis di Jinjang dan Cheras .

Bagi saya tujuan kenyataan yang dikeluarkan diatas adaslah untuk menunjukkan baiknya pihak keraan melayan orang kena tahan (OKT). Sedang reliti yang dapat doaaksikan dengan ratusan jumlah rakaman yang tersebar dalam media baru dengan jelas menunjukkan para peserta himpunan aman Bersih dikasari dan ada yang diperlakukan seperti binatang.

Persoalanya wajarkah seramai itu mereka ditahan sedangkan himpunan itu adalah himpunan aman dan sudahpun mendapat perkenan oleh DYMM Yang DiPertuan Agung. Cuma pihak Hishamuddin sahaja yang berdegil untuk tidak memberi permit sesuai dengan pemohonan JK Bersih yang memohon untuk berhimpun di Stadium Merdeka.

Selain itu kenapa pula pihak Polis tidak sedikitpun mengeluarkan kenyataan walaupun didakwa anggota polis yang bertugas sebelum, semasa dan selepas perhimpunan hanya diberi makanan bungkus, namun berapakah jumlah biaya yang dikeluarkan untuk itu?.

Setahu saya jumlah pasukan keselamatan yang dikerah untuk bertugas melebihi 10,000 orang. Kalaulah seorang memerlukan peruntukan makan sebanyak RM 10 sahaja tentunya biayanya lebih besar dari biaya untuk OKT iaitu RM 100,000.

Itupun tidak dikira lagi elaun perjalanan, dan lain-lain tuntutan bagi semua anggota yang terlibat. Jangkaan saya akan mencecah tujuh angka.

Malah menurut OKT sejadah untuk sembahyang yang disediakan nampak baru semuanya dan berapa pula biaya untuk itu semua ?

Juga kenapa pula mereka tidak mengeluarkan kenyataan mengenai biaya menyediakan peluru gas pemedih mata dan air asid yang saya kira mungkin paling banyak digunakan pada himpunan aman itu.

Sesungguhnya membesarkan jumlah biaya makan untuk OKT dangan merahsiakan jumlah biaya keseluruhan operasi untuk menghalang hak dan kuasa rakyat untuk berhimpun secara aman adalah sesuatu tindakan yang lucu dan tidak bertanggugnjawab.

Saya harapkan ada Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat yang akan menjadikan topik ini sebagai soalan dalam Sidang Parlimen akan datang.

Apapun tindakan menghalang himpunan aman adalah jelas satu tindakan yang sangat tidak bijak dan menggambarkan ketakutan yang amat sangat kepada demokrasi yang lebih bersih dalam negara kita.

Pemimpin UMNO dan Bn sangat takut dengan kuasanya yang akan hilang tanpa bantuan tongkat sakti selama ini yang semakin tidak sakti. Apa saja alasan yang dikeluarkan oleh mereka sebelum dan selepas himpunan aman Bersih adalah usaha untuk menggambarkan himpunan ini gasgal mencapai matlamatnya.

Biarkan mereka cuba menipu rakyat dan dirinya sendiri. Marilah kita sama-sama bertekad untuk menyelamatkan Malaysia yang mesti diselamatkan dalam PRU akan datang. Tidak ada lain hanyalah dengan berkerja dengan gigih dan tekun tanpa mengitra penat dan lelah . Apa lagi untuk takut kepada ancaman dari Bn yang sudah tinggal nyawa-nyawa ikan itu.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 12 July 2011.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SILA LIHAT STATEMENT INI

"Persoalanya wajarkah seramai itu mereka ditahan sedangkan himpunan itu adalah himpunan aman dan sudahpun mendapat perkenan oleh DYMM Yang DiPertuan Agung"

SETAHU SAYA AGONG PERKENAN TETAPI PERLU MENGIKUT UNDANG-UNDANG. KALAU UNDANG-UNDANG KATA KENA ADA PERMIT, MINTAK LAH PERMIT. JANGAN LA JUAL NAMA AGONG DAN PUTAR BELIT LAGI.

Muhammad Syafiq berkata...

Menjawab kepada Anonymous di atas :

Fikir kembali rentetan. Bukan semasa perhimpunan itu menjadi isu, tapi sebelumnya. YDP Agong telah memberi perkenan baginda beberapa hari sebelum perhimpunan dijalankan, apa hak polis untuk tidak memberi permit? YDP Agong memberi kebenaran, polis menghalang, pihak manakah yang sepatutnya mempunyai kuasa lebih tinggi dalam hal ini? Fikir-fikirkan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak dibuat perhimpunan bersih kan lagi banyak duit boleh jimat. Askar pun boleh cuti tak payah stanby.bodo.

Tanpa Nama berkata...

kalau xlggr jnji kn lg bgs n xjd pngecut dgn mnghbskn duit rkyt suh askr buat keje sia2..apa mslh ngn prhimpunn..sekolah2 pn buat prhimpunn..yg lainnya sekolh dibnrkn,,tu yg blh jd aman..kl lh diberi kbenrn,akn amnlh prhimpunn itu.kl rs dr itu bnr knp harus tkt dgn kbngkitn rkyt..

Tanpa Nama berkata...

kalau nak berhimpun tu kena ikut undang-undang, mohon permit, apa motifnya, tapi yang patut di siasat dari mana sumber peruntukkan untuk membiayai perhimpunan tersebut. nie bukan kebangkitan rakyat tapi untuk mengalihkan perhatian terhadap kes DSAI. Kerana sejak beliau keluar dari kerajaan selalu aje ada demontrasi, serta memburukkan malaysia di mata dunia. fikir-fikirkan....

Tanpa Nama berkata...

"Kalau tak dibuat perhimpunan bersih kan lagi banyak duit boleh jimat. Askar pun boleh cuti tak payah stanby.bodo."

siapa yg bodo sebenarnya? adakah anda yg bodo sebab xtaw fakta kenapa perhimpunan bersih dibuat? kalau xtaw jgn nak comment sbb hanya menampakkan kebodohan sendiri.
perhimpunan tu bleh ja dibuat secara aman. rakyat menuntut pilihanraya yg lebih bersih dan adil. bknnya nk menggulingkan kerajaan sptmana yg dicanangkan media & kerajaan sendiri.
sbb diorg rse terancam tu yg polis dtugaskan tahan2 org tuh then tentera kena standby on that day. padahal xde ape pon. sume peserta perhimpunan very dedicated. xde lawan balik pon, xde bwak senjata pon. n berdisiplin. ckp 2 jam. 2-4pm. mmg kol4 diorg berhenti. ape yg susah sgt nak bg permit?? ckp negara demokrasi tpi xmengamalkan demokrasi pon. xnak dgr suara rakyat.. so sapa yg bodo sebenarnya..???

Tanpa Nama berkata...

emm tau dh..byk mkn dakyah utusan lah ni..kesian

budakboy berkata...

Salam. Tanpa nama jam 3:59 pm. Soal jual nama SPB Yang DiPertuan Agong tak timbul. Titah baginda ialah dibenarkan. Soal permit adalah teknikal. pihak yg berkuasa tak mau mengeluarkan permit boleh dianggap derhaka kerana ingkar. Kalau di zaman sultan pemerintah mutlak, sape yg kena hukuman pancung ni??? Takkan le Drs Idham Lim nak citer mcm ngajor budak sekolah tadika. guna otak kurniaan Illahi utk pikirkan.

budakboy berkata...

Salam. Tanpa nama jam 10:01 pm. Kenapa askar terlibat?? Penglibatan tentera hanya perlu jika ada POPO. Media alternatif dan siarkan, perhimpunan ini adalah perhimpunan aman. SPB YDP Agong telah perkenan. Banner askar pun masih guna "Bersurai Jika Tidak Kami Tembak". ni ayat banner tahun 60an la beb. khah khah khah. Nak tembak peserta BERSIH seramai 50K tu ke.?? Prinsip POPO ialah menembak ring leader shj. Soalan yg harus dijawab, adakah POPO berlaku?

p/s. nak tau apa itu POPO, tanya askar.

harry berkata...

Rimas dengan komen "golongan RTM 1" ni.... otak beku, hujah tak boleh pakai dalam perbahasan ilmiah.... Tak boleh nak bezakan antara fitnah dengan kupasan "capability of critical thinking"...

Tanpa Nama berkata...

10q sape2 yg sokong bersih..i'm w u...sape yg geng "utusan" tu mmg...mmg...hai...xmrdeka sguh pmikirannya...org nk merdeka serba serbi...nk election yg adil...pastu siap kata kita yg "bodo"...pelik...kita xckp pon dia "bodo" k apa...ckp kat org cam kita ckp kat sndirik...MEMBANGUN BERSAMA ISLAM...ayat sedak doh...nih umno ap ntah...nk masok kubur ngan pncapaian didunia yg xseberapa...pncapaian d akhirat yg diutamakan la weh...sokonglah PAS...sejahtera dunia akhirat...pilihlah jalan ALLAH...