04 Julai 2011

[Fikrah Islamiah] Nikah, sunah Rasul yang abaikan

2 Syaaban 1432H. [MOD] -
Ustaz Ahmad Baei Jaafar

Perkataan nikah berasal daripada bahasa Arab yang bererti cantum atau temu. Jadi, di segi bahasa apa sahaja yang dicantumkan boleh dikatakan nikah. Dalam bahasa Melayu dikenali dengan perkataan kahwin. Malah ada yang lebih suka mencantumkan menjadi nikah kahwin.

Dalam bidang pertanian kita jumpa dengan istilah durian kawin, mempelam kawin dan banyak lagi. Walaupun disebut kawin hakikatnya kahwin. Maka durian kawin ini melalui proses cantuman benih atau DNA pokok durian yang lain. Lalu dengan itu terjadilah durian 24 dan sebagainya.

Tetapi dalam kehidupan manusia, lelaki dan perempuan perlu dicantumkan dalam satu ikatan. Itulah yang dinamakan nikah kahwin. Dengan proses perkahwinan itulah akan terbentuknya keluarga yang harmoni. Namun ada juga perkahwinan yang menemui kegagalan lalu terjadilah perceraian pada pertengahan jalan. Mengapa terjadinya begitu?

Pada ruangan dan keluaran ini kita akan dalami bab nikah berdasarkan catatan kitab fiqah. Harapannya, perbincangan pada setiap edisi akan memberi jawapan bagaimana membina keluarga harmoni. Pembaca boleh mengikuti bahasannya pada setiap keluaran dengan teliti.

Nikah pada syara’

Nikah atau kahwin dalam konteks agama Islam ialah suatu akad yang mengandungi jaminan hubungan dua insan lalu menghalalkan persetubuhan.

Islam meletakkan perkahwinan suatu yang penting dalam membina hubungan kemasyarakatan. Firman Allah:

Maksudnya: “dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dalam kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dalam kalangan hamba-hamba kamu baik lelaki mahu perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.

“dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya;” (Surah Al-Nur : 32-33)

Dengan perkahwinan hubungan manusia yang terlarang menjadi halal, dan dengan perkahwinan bercambah biak lagi umat manusia di muka bumi ini. Dengan perkahwinan juga mereka yang miskin boleh menjadi kaya dan dimurahkan rezeki. Dan pada masa yang sama, umat Islam akan berada dalam keadaan aman daripada gangguan lelaki yang jahat.

Selain itu, Rasulullah sendiri berkahwin dan beranak pinak. Atas dasar itu, perkahwinan sudah dikira sebagai sunah rasulullah. Banyak hadis yang menjelaskan hal ini yang antaranya ialah:

مَنْ أَحَبَّ فِطْرَتِي فَلْيَسْتَسِنَّ بِسُنَّتِي وَمِنْ سُنَّتِي الْنِكَاحُ

Maksudnya: Sesiapa yang sukakan fitrahku maka contohilah sunahku, dan sebahagian daripada sunahku ialah bernikah.

Dalam hadis yang lain rasulullah bersabda:

اَلنِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيسَ مِنِّي

Maksudnya: Nikah adalah sunahku, maka sesiapa yang membenci sunahku maka dia bukanlah dalam golongan umatku.

Berdasarkan itu, tiada alasan lagi bagi umat Islam yang tidak mahu berkahwin. Dalam masyarakat kita ada sesetengah lelaki dan perempuan yang kerana gagal dalam percintaan, bertindak tidak mahu berkahwin walaupun mereka mampu. Ingatlah peringatan hadis rasulullah ini adalah serius, apakah golongaan ini sanggup tidak dianggap umat rasulullah.

Mereka yang gagal dalam percintaan sama adalah ditipu kekasih atau setelah berkahwin kemudiannya dikecewakan suami atau setelah bertunang kemudiannya dibatalkan semula, janganlah kegagalan itu menutup segala peluang yang terbuka di hadapan. Sedarlah semua itu bukan jodoh anda, dan dia tidak sesuai dengan anda. Bukankah Allah itu adil.

Oleh sebab itu, setelah gagal satu perkahwinan, cari lagi. Wanita boleh cari lelaki dan lelaki memang patutlah mencari perempuan. Dengan cara ini mereka akan selamat daripada dibenci Rasulullah. Mereka tetap akan dikira sebagai umat Muhammad.

Sunah Rasulullah dalam rumah tangga

Selain berkahwin untuk memperoleh sunah rasulullah, kehidupan rasulullah dalam keluarga juga perlu dicontohi. Maknanya tidak cukup dengan berkahwin, beroleh pahala ikut sunah, sedangkan mereka tidak mengikut perjalanan rasulullah dalam rumah tangga Baginda. Dalam hal ini, setiap pasangan yang berkahwin perlu tahu sikap rasulullah sebagai suami, bagaimana rasulullah menyelesaikan masalah rumah tangga, dan bagaimana baginda mendidik isteri dan anak-anak.

1. Rasulullah sebagai suami; Rasulullah amat baik terhadap isterinya. Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Berbuat baiklah bahkan berbuat baik terhadap isteri kamu, sesungguhnya aku (Rasulullah) lebih bersikap baik terhadap isteri berbanding kamu.”

Sunat Rasulullah ini sering diabaikan oleh suami. Banyak yang kita lihat suami mendera isterinya, tidak adil terhadap isteri, dan tidak memberi nafkah yang sepatutnya.

2. Rasulullah dalam rumah tangga; sebagai pemimpin baginda mendidik dan membimbing isteri dan anak-anak. Baginda membantu isteri dengan tidak menyusahkannya. Inilah juga sunah yang sering diabaikan oleh suami.

3. Penyelesai masalah; jika berlaku masalah dalam kalangan isteri baginda segera menyelesaikannya dengan memanggil secara bersemuka. Baginda tidak membiarkan isu itu berlarutan hingga menimbulkan fitnah. Tindakan bijak itu menjadikan baginda disegani oleh isteri dan Sahabat. Di manakah kita dalam hal ini?

Umat Islam yang boleh mengamalkan sunah rasulullah ini, mereka akan hidup bahagia. Hal kerana mereka tetap sebagai umat Rasulullah. Berdasarkan ini jugalah, kita lihat pada hari ini umat Islam sering berhadapan masalah yang tidak sudah-sudah. Hakikatnya mereka sudah tidak mengikut sunah rasulullah sekali gus telah dikeluarkan daripada senarai umat Rasulullah.

Hukum nikah

Nikah berdasarkan perintah Allah dalam ayat 32 surah al-Nur, adalah harus. Walaupun perkahwinan dianggap penting tetapi masih diberi peluang kepada mereka sama ada hendak berkahwin atau tidak. Siapa yang hendak berkahwin, silakan, dan siapa yang tidak mahu berkahwin, silakan. Tepuk dada tanya selera.

Walau bagaimanapun setiap yang harus itu kekadang boleh berubah kepada empat hukum lain mengikut keperluan manusia.

1. Wajib; wajib berkahwin mereka yang nafsu syahwatnya tidak dapat dikawal, dan boleh bila-bila masa untuk melakukan dosa zina.

2. Sunat; Sunat berkahwin pada orang yang ad keinginan kepada wanita, dan dia pula cukup berkemampuan belanja untuk isteri. Jika dia tidak berkemampuan haruslah ditangguhkan dahulu, pilihan ini lebih daripada terus berkahwin. Jika nafsu syahwatnya mendesak bolehlah dipejamkan atau dilemahkan dengan berpuasa.

3. Makruh; makruh berkahwin pada orang yang tidak berkeinginan kepada isteri sejak awal kejadiannya atau sebab penyakit atau kerana sudah tua atau mati pucuk.

4. Haram; haram berkahwin mereka yang berkahwin dengan niat untuk merosakkan maruah isterinya.

Dengan lima hukum ini, umat Islam harus menilai diri sendiri apakah mereka tergolongan dalam golongan pertama, atau kedua, atau ketiga atau keempat. Jika termasuk dalam pertama dan kedua, teruskan niat itu. Mereka pasti diberi pahala yang berlipat kali ganda.

Tetapi jika mereka tergolong dalam golongan ketiga dan keempat, jauhilah daripada diri kita. Kalau makruh dilakukan akan menyebabkan seseorang itu terjebak dalam haram. Oleh sebab itu, jangan cuba melakukannya hanya atas alasan makruh. Ingalah makruh adalah perkara yang dibenci oleh Allah dan rasul-Nya. Sanggupkan anda dibenci orang ramai?

Tiada ulasan: