19 Julai 2011

PR tidak tolak pembangunan, tetapi PR tolak penyelewengan.

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA PEJABAT ADUN TITI SERONG/
PEJABAT SEKRETARIAT PAKATAN RAKYAT PERAK

Saya ingin menjelaskan kepada BN bahawa mereka perlu cermin wajah sendiri terlebih dahulu, supaya BN dapat melihat sendiri betapa hodohnya wajah mereka sebagai sebuah parti yang sarat dengan taktik dan strategi kotor dalam berpolitik.

Saya menafikan kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar yang mengatakan sudah menjadi lumrah Pakatan Rakyat untuk tidak menerima apa jua pembaharuan yang diperkenalkan kerajaan kerana tidak mahu negara maju di bawah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) ternyata tidak berpaksi kepada realiti,

Pakatan Rakyat positif terhadap sebarang kemajuan khususnya untuk rakyat, akan tetapi dakwaan beliau nampaknya sekadar untuk menlindung segala kelemahan pentadbiran negara lebih 50 tahun ditangan BN..

Sebetulnya Pakatan Rakyat menolak sebarang pembangunan UMNO-BN yang merugikan rakyat,apalagi disebabkan oleh amalan salah guna kuasa BN terhadap wang rakyat.

Kebanyakan projek mega yang dilaksana oleh UMNO-BN memang dengan alasan dan bermatlamat untuk menyenangkan rakyat sebagaimana tertera dalam setiap objektif proposal tender yang dikemukakan, akan tetapi tidak ramai rakyat yang tahu wujud “tangan bawah meja” yang menyapu wang rakyat secara tidak sah.

Malah terlalu banyak tender yang diagihkan tidak melalui proses yang telus dengan mengabaikan polisi tender terbuka yang boleh menjamin wang rakyat secara selamat.

Sebagai contoh, negara memperuntukkan RM111 juta untuk projek Permata Negara kendalian Isteri PM, Datin Seri Rosmah Mansur, siapa yang untug melalui bajet ini? Sedangkan telah wujud program yang sama iaitu tadika KEMAS yang juga melibatkan penyaluran dana yang besar dalam setiap kali bajet dibentang..

Di ibu kota misalnya, rakyat telah “disajikan” dengan pemandangan besar Menara Berkembar Petronas, tidak cukup dengan pembaziran tersebut,rakyat akan disajikan lagi dengan menara warisan pula, adakah rakyat dapat manfaat dari RM5 bilion untuk bina menara tersebut?

Realitinya UMNO-BN sering kali membawa suatu yang tidak diperlukan rakyat, itulah rasionalnya mengapa Pakatan menolak sebilangan besar projek mega oleh umno-bn.

Sebenarnya masih banyak program yang melibatkan kepentingan ramai dan rakyat bawahan , namun sering diabaikan kerana tidak menguntungkan kroni dan pihak tertentu.

Semuga harapan itu dapat dilaksanakan sekiranya rakyat memberi harapan dan kemenangan kepada Pakatan Rakyat sebagai kerajaan pusaT dalam PRU ke 13 akan datang.

DRS, KHALIL IDHAM LIM
Parit Buntar, 19 julai 2011

Tiada ulasan: