20 September 2011

79 korban terbaru gempa bumi Himalaya

ORANG ramai cuba menarik keluar motosikal yang tertimbus dalam runtuhan rumah yang musnah dalam gempa bumi 6.9 magnitud di Bhaktapur, Nepal, semalam. - Foto AP

22 Syawal 1432H. [MOD] -

GANGTOK (India): Angka korban gempa bumi Himalaya yang menggegarkan timur laut India, Nepal dan China mencecah kepada 79 mangsa, ketika pasukan penyelamat menggunakan jentolak sebagai usaha membantu mangsa yang terperangkap dibawa tanah runtuh, kata pihak berkuasa negara itu.

Ketua setiausaha bagi daerah yang paling teruk terjejas akibat kejadian terbabit dikenali Sikkim, Karma Gyatso, berkata gempa bermagnitud 6.9 itu mengorbankan 79 mangsa sehingga kini daripada 50 yang dicatatkan Ahad lalu.

Selain itu, laporan kematian turut diterima di daerah Bihar dan Barat Bengal, Nepal dan wilayah China di Tibet.

Gyatso berkata, pihak berkuasa turut melaporkan kerosakan teruk membabitkan kediaman penduduk setempat dan bagunan di sepanjang Sikkim.

Kini, helikopter membawa pasukan penyelamat dan bekalan kecemasan, sementara pasukan separa tentera menggunakan jentolak bagi membersihkan tanah runtuh yang menutupi lebuh raya yang menghubungkan wilayah terbabit dan keseluruhan daerah di India. - AP

Tiada ulasan: