20 September 2011

Mansuh ISA: Kerajaan iktiraf Pakatan Rakyat

22 Syawal 1432H. [MOD] - 



KUALA LUMPUR, 20 Sept: Pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah hasil perjuangan parti pembangkang yang membawa suara rakyat kata Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub.

Katanya, peranan pembangkang yang konsisten menyuarakan perjuangan rakyat yang menjadi mangsa kezaliman ISA dan akta-akta yang melanggari prinsip-prinsip kebebasan dan hak asasi manusia telah menyebabkan kerajaan BN akur dan menginsafi akan peranan pembangkang didalam dan diluar parlimen.

"Pemansuhan ISA dan penyemakan akta-akta yang dianggap "decronain" oleh Perdana Menteri pada malam perayaan 16 September 2011 adalah satu pengiktirafan peranan parti pembangkang dalam melaksanakan apa yang dikatakan "check and balance" dalam sebuah negara yang mendakwa mengamalkan sistem demokrasi.

"Pengumumuan Perdana Menteri yang bersedia memansuhkan ISA dan akta-akta draconian yang lain adalah merupakan anjakan paradigma minda rakyat yang memperakui peranan instuisi pembangkang dalam sebuah negara yang sedang berjuang untuk menyuburkan sistem demokrasi seperti Malaysia," katanya.

Sehubungan itu, beliau yakin rakyat negara ini telah membuka mata mereka untuk mengiktiraf kemenangan mereka sendiri melalui perjuangan yang dibawa Pakatan Rakyat.

Apa yang lebih penting katanya, rakyat perlu memberi komitmen berterusan kepada Pakatan Rakyat untuk melaksanakan perubahan total dalam pilihanraya akan datang.

Tiada ulasan: