14 September 2011

PAS tentang semua bentuk penjajahan

16 Syawal 1432H. [MOD] -

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu menentang semua bentuk penjajahan tanpa mengira apa fahaman dan blok yang diwakili mereka.

Katanya, semua manusia tidak kira latar belakang mempunyai naluri untuk hidup sebagai manusia yang bebas merdeka jasad dan akal fikirannya.

"PAS ingin menegaskan bahawa kami menentang semua penjajah, sama ada komunis atau bukan komunis, mahupun oleh blok Timur atau Barat," katanya dalam satu kenyataan media.

Ini merupakan respons pertama Abdul Hadi berhubung perdebatan kemerdekaan negara yang berpunca daripada ucapan kontroversi timbalannya Mohamad Sabu yang dilaporkan berkata penyerang Bukit Kepong wira sebenar dan bukan "polis British" dalam peristiwa di Bukit Kepong.

Debat itu kemudiannya berlarutan kepada isu sama ada Malaysia, khususnya negeri-negeri Melayu benar-benar dijajah oleh British - persoalan sejarah yang tidak pernah berbangkit sebelum ini.

Dalam kenyataannya lewat petang semalam, Abdul Hadi juga berkata, PAS juga amat menghargai peranan semua pihak yang menyumbang sehingga lahirnya negara ini dengan bentuknya yang ada pada ketika ini.

Akui tokoh Umno

Membariskan nama-nama seperti Sultan Abdul Samad, Sultan Zainal Abidin, Raja Abdullah, Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut dan Dr Burhanuddin Helmy, Abdul Hadi turut memperakui sumbangan tokoh Umno seperti dua perdana menteri sebelum ini - Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak Hussein.

"Namun segala kelemahan orang lalu yang telah pun meninggal dunia ini tidak wajar untuk kita balas dengan kata nista.

"Apa yang wajar dilakukan ialah kita memohon agar kesilapan yang mereka lakukan mendapat keampunan dari Allah SWT," katanya yang dilihat cukup berdiplomasi menangani polemik itu.

Katanya, peranan baik itu akan dibalas dengan pahala dan kesilapan lalu dalam merangka negara ini perlu diperbaiki demi generasi zaman ini dan seterusnya.

Bagaimanapun, Abdul Hadi yang juga ahli parlimen Marang mendakwa, setelah 50 tahun memerintah Malaysia, - BN, khususnya Umno - semakin membawa negara kepada "penyakit", antaranya melibatkan masalah ekonomi dan akhlak.

"Penipuan pilihan raya juga semakin berleluasa dan tidak lagi menjadi medan muhasabah sebenar kalangan rakyat terhadap kerajaan," katanya.

Tiada ulasan: