14 September 2011

Taliban serang ibu pejabat NATO

16 Syawal 1432H. [MOD] -



POLIS Afghanistan berdiri berhampiran mayat penyerang berani mati di Kabul semalam.
POLIS Afghanistan berdiri berhampiran mayat penyerang berani mati di Kabul semalam.
Operasi ala komando turut sasar kedutaan Amerika korbankan 12 nyawa 

KABUL: Pergerakan Taliban melancarkan serangan serentak di ibu negara Afghanistan semalam yang menyasarkan ibu pejabat NATO dan Kedutaan Amerika Syarikat, membunuh sekurang-kurangnya enam orang.Kira-kira lima jam selepas serangan bermula, kejadian berbalas tembakan masih berlaku. Kerajaan Afghanistan mengesahkan kematian empat penduduk awam dan dua anggota polis, selain sekurang-kurangnya enam anggota pergerakan itu dengan dua lagi masih meneruskan tentangan.Pegawai Afghanistan berkata, penyerang berkubu dalam bangunan masih dalam pembinaan yang menghala ibu pejabat NATO dan Kedutaan Amerika, berbalas tembakan dengan pasukan keselamatan ketika dua helikopter berlegar di udara. 

Dua penyerang bunuh diri berasingan turut menyasarkan polis di beberapa kawasan dikawal ketat di Kabul membabitkan kematian anggota Taliban paling ramai sejak tentera penceroboh diketuai Amerika menyingkirkan pemerintahannya 10 tahun lalu. 

Serangan serentak yang berjaya menyasarkan ibu pejabat NATO dan Kedutaan Amerika menjadi operasi gaya komando paling berjaya Taliban dalam pertempuran menumbangkan kerajaan Kabul dan mengalahkan tentera Barat. 

Dalam sebarang kes, serangan itu memberi tamparan hebat kepada kerajaan Afghanistan dan NATO, menunjukkan kawalan keselamatan yang semakin teruk di Kabul, lokasi pemberontak melancarkan serbuan gaya komando ke atas sasaran Barat dan Afghanistan. 
Wartawan AFP mendengar siri letupan kuat sejurus selepas jam 1.30 petang waktu tempatan dua hari selepas Amerika menyambut ulang tahun ke-10 serangan 11 September yang mencetuskan perang panjang di Afghanistan. 

Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) diketuai Amerika bekerjasama dengan misi diplomatik untuk menyokong kerajaan Afghanistan yang dilihat sebagai rasuah. Ibu pejabat utama pasukan itu bersambung dengan perkarangan Kedutaan Amerika. 

“Ibu pejabat ISAF diserang buat masa ini,” seorang pegawai tentera Barat terdahulu mengesahkan ketika penduduk yang ketakutan dan pekedai bercerita bagaimana mereka mencari tempat berlindung. 

Kedutaan Amerika, salah satu misi diplomatik terbesar negara itu di dunia, paling dikawal ketat di Afghanistan dan kediaman beratus-ratus diplomat, mengesahkan serangan di kawasan itu. 

“Tiada kematian buat masa ini di kalangan kakitangan kedutaan,” kata jurucakap kedutaan, Kerri Hannan, dalam kenyataan yang die-melkan tanpa memberi maklumat lanjut. 

Pegawai Kementerian Dalam Negeri Afghanistan, yang enggan dikenali, berkata empat pegawai polis dan dua penduduk awam maut manakala sekurang-kurangnya lima penduduk awam dan tiga anggota polis cedera. 

“Pasukan keselamatan sudah tiba di tingkat kedua dan ketiga bangunan dalam pembinaan itu. Dua penyerang masih melancarkan serangan. Kami berharap tentangan akan berakhir tidak lama lagi. Mereka pasti kehabisan peluru,” kata jurucakap polis, Hashmat Stanikzai. 

ISAF mengesahkan ia menyediakan bantuan tentera walaupun Ketua NATO, Anders Fogh Rasmussen, meluahkan keyakinan tentera Afghanistan mampu menangani serangan itu. – AFP 

Tiada ulasan: