03 November 2011

Israel terus bina penempatan haram

6 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Israel mengikut jejak sekutu kuatnya, Amerika Syarikat (AS) yang berang dengan Pertubuhan Pen­didikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) kerana memberi keanggotaan penuh kepada Palestin dengan mengarahkan pembinaan segera 2,000 unit rumah lagi untuk penempatan haram golongan Yahudi di Baitulmaqdis Timur.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan itu semasa mempengerusikan mesyuarat lapan menteri kanan, kelmarin dan menganggap keputusan tersebut kononnya sebagai sebahagian daripada kandungan syarat rundingan damai antara Israel-Palestin pada masa hadapan.

Netanyahu turut memutuskan untuk membekukan pemindahan hasil cukai kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA) kerana tidak berpuas hati dengan negara itu yang telah berjaya menganggotai badan pertama antarabangsa di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tersebut.
Assist children in accessing better residential care. Click here.

Sebanyak 1,650 unit rumah akan dibina di Baitulmaqdis Timur dan selebihnya di Tebing Barat.

Keputusan rejim Zionis itu turut mencetuskan kemarahan bekas ketua rundingan Palestin, Saeb Erakat, beliau menegaskan pembinaan pesat tersebut sebenarnya bermotifkan politik serta ia hanya memberi keuntungan kepada sebelah pihak.

“Tanah yang dijadikan tempat pembinaan penempatan haram itu sebenarnya milik Palestin. Israel juga dilihat sengaja membekukan hasil cukai yang sepatutnya menjadi hak kami,” menurutnya lagi.

Erakat turut mempertikaikan tindakan AS dan Israel yang dilihat seperti takut dengan bayang-bayang sendiri selepas Palestin menerima sokongan 107 negara bagi membolehkannya menjadi negara ke-195 untuk diiktiraf oleh badan antarabangsa itu.

Sinar

Tiada ulasan: