18 November 2011

Suspek serangan Rumah Putih ditahan

22 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

WASHINGTON - Seorang suspek berumur 21 tahun ditahan polis, kelmarin selepas disyaki terlibat dengan cubaan menyerang kediaman Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, pada minggu lalu.

Perkhidmatan Rahsia AS menyatakan Oscar Ortega-Hernandez ditahan pasukan tentera Pennsylvania di motel berhampiran Indiana, selepas mengesan jejak suspek melalui penemuan senapang AK47 di dalam sebuah kereta yang ditinggalkan olehnya di kawasan berhampiran Rumah Putih, sebelum bertindak melarikan diri.

Selasa lalu, polis turut menemui dua kelongsong peluru di tempat kejadian yang juga menjadi antara bukti utama penglibatan lelaki itu.

Jurucakap Perkhidmatan Rahsia AS, Edwin Donovan berkata, hasil siasatan mendapati dua das tembakan dilepaskan Ortega- Hernandez, gagal mengenai sasaran kerana tingkap rumah agam tersebut, sememangnya kalis peluru dan ia hanya meninggalkan kesan retak.

Siasatan awal polis ke atas Ortega-Hernandez juga mendedahkan suspek mempunyai perasaan terlalu benci terhadap Obama sehingga mendakwa dia mendapat ‘petunjuk’ dari tuhan untuk melancarkan misi serangan ke atas Rumah Putih.

Pihak berkuasa kini menjalankan ujian kesihatan ke atas mental suspek kerana sebelum serangan, Ortega-Hernandez dikatakan, sempat menghabiskan masa dengan menyertai protes diadakan penunjuk perasaan anti-Wall Street.

sinar harian/-

Tiada ulasan: