29 Ogos 2012

35 atap rumah terbang sekelip mata

10 Syawal 1433H. [MOD] -

KUANTAN – “Kejadian itu berlaku sekelip mata, tidak sampai lima minit, 35 atap rumah kami diterbangkan angin ribut,” kata mangsa ribut, Azlina Wahab, 31.

Katanya, ketika kejadian, dia bersama ibunya, Hendon Che Salleh, 58, baru sahaja mengambil pakaian yang disidai di bahagian garaj kereta sebelum angin kuat menerbangkan atap rumahnya.

“Saya dan ibu mengambil pakaian yang disidai selepas mendengar bunyi kilat yang agak kuat, namun tidak terlintas di fikiran saya dentuman kilat itu memberi petanda rumah kami akan dilanda ribut.

“Selepas beberapa minit masuk ke rumah, bahagian bumbung rumah saya tercabut dan saya melihat atap rumah diterbangkan angin satu persatu,” katanya ketika ditemui semalam.

Katanya, selepas melihat atap rumahnya terbang, dia yang sedang sarat mengandung lapan bulan mendukung anak keduanya, sementara ibunya pula mendukung anak kakaknya keluar menyelamatkan diri.

“Dalam keadaan takut dan kelam-kabut, kami keluar rumah menyelamatkan diri kerana bimbang ada yang cedera dihempap atap.

“Ketika kami keluar, kelihatan beberapa kepingan atap sudah bertaburan di depan kawasan rumah, malah ada beberapa keping yang mengenai kenderaan jiran,” katanya.

Azlina berkata, sejak 26 tahun menetap di situ, ini merupakan kejadian pertama yang menimpa keluarganya serta bersyukur semua ahli keluarganya selamat.

“Kejadian ribut itu menyebabkan kami sekeluarga kerugian mencecah RM 1,000. Pun begitu, kami bersyukur atas keprihatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), dapat meringankan beban kami.

“Sebaik sahaja dimaklumkan tentang kejadian ribut itu, pegawai JKM menghulurkan bantuan awal seperti tilam, tikar, selimut, kain pelikat, kain batik serta barangan makanan,” katanya.

Azlina sekeluarga turut menerima bantuan kewangan sebanyak RM 1100 sumbangan daripada JKM, MCA Bahagian Kuantan serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Alor Akar/Semambu.

Sementara itu, Hendon berkata, mereka sekeluarga terpaksa menumpang di rumah saudaranya di Beserah kelmarin berikutan keadaan rumah yang rosak teruk selain terputus bekalan elektrik.

“Saya tidak pasti malam ini (semalam) terpaksa bermalam di rumah mereka lagi ataupun tidak kerana kerja-kerja membaiki atap masih lagi belum siap. Selain itu, kami juga perlu memastikan bekalan elektrik selamat untuk digunakan kerana tidak mahu perkara tidak diingini berlaku.

“Pun begitu, saya harap semuanya akan pulih secepat mungkin kerana tidak mahu sesi persekolahan cucu terganggu,” katanya.

Turut hadir melawat mangsa ribut semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Semambu, Datuk Pang Tsu Ming, Pegawai Daerah Kuantan, Datuk Norhayat Ahmad serta Pengerusi JKKK Alor Akar/Semambu, Ramli M. Taib.

sinar harian/-

Tiada ulasan: