29 Ogos 2012

Kecewa Dzulkifli disingkir sebagai Pengarah Besar Felda

10 Syawal 1433H. [MOD] -

Kecewa sekali perasaan saya apa bila membaca berita penyingkiran Dato’ Dzulkifli Abd Wahab sebagai Pengaraha Besar Felda. Takziah Dato' dan bersabarlah; sesungguhnya kecemerlangan khidmat Dato' sebagai Pengarah Besar FELDA telahpun diiktiraf massa, dan paling penting, Dato' telah berjaya dalam berjihad menentang kemungkaran golongan berkepentingan. Semoga Allah SWT mengurniakan keberkatan dan rahmat-Nya kepada Dato' sekeluarga khasnya sekaligus membuktikan lagi hipokrasi mereka terhadap matlamat dan prinsip perjuangan sendiri.

Jelas sekali peristiwa ini merupakan satu lagi sejarah hitam negara, khasnya FELDA. Sudahlah sebelum ini, pada November tahun lalu, Perdana Menteri telah sewenang-wenangnya meminta Dato' Zulkifli bercuti sambil berkursus, kononnya untuk transformasi FELDA.

Kini, terbukti sekali lagi bahawa apa yang mereka war-warkan kepada kita bahawa merekalah pejuang tulennya hanya sandiwara murahan. Penyenaraian FGVH ke bursa saham hanya untuk menghimpun sebanyak mungkin harta peribadi. Tindakan menggantikan seorang pakar pengurusan yang berilmu, beriltizam lagi berpengalaman dengan seorang yang "rasuah" yang hanya disokong para politikus yang "rasuah" juga, satu lagi petanda keruntuhan akhlak dan syakhsiah politik regim pemerintah sekarang. Tetapi, adakah mereka mahu mengakui ini semua?

Justeru, ayuh kita bersama-sama memerdekakan negara Islam Malaysia tercinta ini daripada kemerosotan prestasi sebegini akibat keangkuhan para pemegang amanah yang kita pilih selama ini.

Sekadar perbandingan, zaman pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah) berbanding Dato' Sri Najib - setidak-tidaknya, terdapat sedikit sebanyak transformasi yang agak berjaya dilakukan di era Pak Lah, seterusnya membuka ruang ke arah perubahan lanskap politik dengan kemenangan pembangkang yang agak ketara pada pilihan raya lalu, walaupun menyebabkan Tun Mahathir berang dan merestui rampasan kuasa terbesar di dalam Umno setahun kemudian.

Oleh itu, marilah kita menyambut kemerdekaan yang menjelang tiba ini dengan keazaman untuk berhijrah daripada jahil kepada berilmu dan matang, insya-Allah.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: