03 Ogos 2012

Banjir lumpur terburuk

14 Ramadhan 1433H. [MOD] -

PASIR PANJANG – Dugaan buat penduduk Kampung Batu 14, Pasir Panjang, di sini apabila 10 rumah dilanda banjir lumpur dalam satu kejadian yang berlaku pagi semalam.

Penduduk, Md Aris Jamaluddin, 67, berkata, sejak dia menetap di situ kira-kira 35 tahun lalu, ia adalah kejadian banjir paling buruk yang pernah dialaminya.

“Kita percaya, sistem perparitan tak sempurna selain terdapat kerja-kerja pembinaan lebuh raya. Ini disusuli hujan lebat selama hampir tiga jam menyebabkan banjir lumpur berlaku di sini.

“Kawasan ini biasa berlaku banjir tetapi kali ini lebih teruk apabila banjir lumpur turut memasuki rumah penduduk,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya, semalam.

Menurutnya, masalah banjir di kawasan tersebut sering dibangkitkan kepada pihak bertanggungjawab, namun hingga kini masih tiada langkah mengatasi diambil pihak berkenaan.

“Ini yang menimbulkan rasa kesal penduduk di sini. Setiap kali banjir, banyak kerugian yang terpaksa ditanggung selain membazir masa dan juga tenaga untuk membersihkan rumah.

“Jika sistem perparitan di sini tidak diselenggara secepat mungkin, tidak mustahil dalam masa terdekat kejadian banjir lumpur ini akan berulang memandangkan sekarang musim hujan.

“Kejadian ini sebenarnya merupakan kali kedua berlaku sejak tiga minggu lalu, namun kali ini lebih teruk,” katanya.

Anggap ujian Ramadan

Sementara itu, menurut isterinya, Saleha Ahmad, 58, persiapan raya termasuk barangan elektrik banyak yang rosak akibat banjir kerana tidak sempat diselamatkan.

“Air masuk begitu laju sehingga saya tidak sempat menyelamatkan barang-barang untuk dibawa naik ke kawasan rumah yang lebih tinggi.

“Hujan mula turun sekitar jam 7.30 pagi kemudian lebat sekitar jam 10 pagi. Kira-kira satu jam kemudian, hujan berhenti dan air banjir berserta lumpur mula memasuki rumah.

“Keadaan pagi tadi (semalam) memang kelam kabut ditambah saya hanya tinggal berdua bersama suami dan cucu yang berumur tidak sampai setahun sementara anak sudah pergi kerja,” katanya.

Menurut Saleha, semua anak-anaknya yang tinggal di Melaka, Seremban dan Shah Alam terpaksa balik ke kampung untuk membantunya membersihkan rumah.

“Saya dan suami memang tidak mampu membersihkannya sendiri kerana lumpur turut memasuki bilik dan segenap ruang rumah.

“Namun, kami menerima dugaan ini dengan sabar. Mungkin ini ujian yang diberikan oleh-Nya sempena Ramadan,” katanya sambil tersenyum.

Sedih kenangkan sambutan Aidilfitri

Seorang lagi penduduk, Mariam Haris, 35, memberitahu, ketika kejadian dia baru sahaja selesai mendapatkan rawatan Hospital Port Dickson.

“Tuan rumah menghubungi saya memaklumkan kejadian ini dan sebaik tiba di rumah, banjir lumpur telah memasuki kediaman hingga ke paras lutut dan semua barang terapung-apung.

“Memang banyak barang yang rosak, tetapi apa boleh buat benda dah nak berlaku. Sedih juga apabila mengenangkan sekarang ini bulan puasa dan Aidilfitri dah nak dekat,” katanya.

Menurutnya, sebelum dia keluar rumah untuk ke hospital, dia tidak menyangka hujan yang turun menyebabkan banjir sebegini buruk berlaku kerana kebiasaannya air hanya naik di kawasan perkarangan rumahnya.

JKM akan salur bantuan secepat mungkin

Sementara itu, itu Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), daerah, Rahmat Sahat berkata, pihaknya akan menyalurkan bantuan pemulihan secepat mungkin kepada semua mangsa banjir terlibat.

Dalam pada itu, menurut sumber Jabatan Perparitan dan Saliran (JPS), daerah, pihaknya telah mengenal pasti punca berlaku banjir dan akan menyegerakan operasi pembersihan sistem perparitan yang tersumbat di kawasan berkenaan.

Tinjauan Sinar Harian juga mendapati kontraktor yang dilantik untuk kerja pembinaan lebuh raya telah menyelenggara sistem perparitan di jalan utama Batu 14, Pasir Panjang supaya banjir lumpur tidak terus mengalir ke kawasan rumah penduduk.

Tiada ulasan: