03 Ogos 2012

Mana suara kita dalam isu Rohingya?

14 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Umat Islam etnik Rohingya di Myanmar perlu dibela dan umat Islam seluruh dunia. Jangan berpeluk tubuh sahaja apabila masyarakat Islam minoriti ini bukan sahaja dipinggirkan malahan disembelih hidup-hidup, dibakar dan wanitanya dirogol.

Mana perginya suara dan tindakan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), pertubuhan hak asasi manusia serta mana menghilangnya orang yang kita selama ini sanjung serta hormati dan simpati terhadapnya iaitu, Aung San Suu Kyi.

Tiada apa-apa tindakan yang boleh masyarakat dunia lakukan termasuk 'Polis Dunia', Amerika Syarikat. Nampaknya Amerika hanya menjaga kepentingan negara haram Israel sahaja tanpa memperdulikan sangat nasib negara-negara lain yang dianggap tidak mendatangkan keuntungan kepada mereka.

Tabiat buruk Amerika dan PBB ialah apabila semuanya mati atau tinggal abu barulah mereka sibuk lantang bersuara dan menghulurkan bantuan itu dan ini. Nampaknya umat Islam global sentiasa dimusuhi. Sempena bulan Ramadan ini doa umat Islam sangat dituntut dan diharapkan semua masjid dan surau di seluruh Malaysia mengadakan solat hajat dan diadakan khutbah khas Jumaat.

Kalau kita berani bersuara dan sanggup membantu saudara kita di Palestin, kenapa tidak juga kita bersuara dan membantu saudara seagama di Myanmar yang kini sedang menderita akibat kekejaman puak Rakhine.

harakahdaily/-

2 ulasan:

Muhammad ipin Bin Abdullah berkata...

Myanmar anggota ASEAN. Mengapa negara ASEAN yg ramai penduduk Islam seperti Brunei, Indonesia, Malaysia tak berani bersuara ?

Pak Mat berkata...

Boikot Myanmar, Aung San Suu Kyi dan Bantahan Keras pada Bangladesh. Bangla pun perangai 2x5 macam haramjadah menatang kapiaq Burma..... Nak harap OOOOIIIIICCCCCC lagi macam Celaka......