12 Disember 2012

Afghanistan gagal lindungi wanita

28 Muharram 1433H. [MOD] -


Afghanistan gagal lindungi wanita
Ratusan wanita Afghanistan berarak sempena hari hak asasi manusia di beberapa bandar di negara itu, kelmarin.
 
NEW YORK - Afghanistan di dakwa masih gagal melindungi golongan wanita dari kekerasan di negara itu, biar pun terdapat pelaksanaan undang-undang anti kekerasan 2009, namun implementasinya tetap rendah, menurut laporan terbaru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“Tekanan budaya dan polisi tidak konsisten menjadi penghalang implementasi undang-undang tersebut,“ menurut laporan itu.

Laporan itu dikeluarkan setelah rangkaian kekerasan terhadap wanita Afghanistan menjadi sorotan media sepanjang tahun.

Bulan lalu, dua lelaki ditahan di wilayah Kunduz selepas dituduh memenggal kepala seorang anak perempuannya kerana menolak lamaran untuk dikahwinkan.

Pada bulan lalu juga, empat polis Afghanistan di penjara 16 tahun setelah memperkosa seorang wanita di wilayah yang sama.

Laporan Misi Bantuan PBB di Afghanistan turut melaporkan, kekerasan terhadap wanita dianggap terpencil kerana kekangan budaya, norma sosial dan sering diancam bunuh jika ianya disebarkan.

“Undang-undang penghapusan kekerasan terhadap wanita 2009 perlu dikaji semula atau dimansuhkan kerana tiada mana-mana pihak mengguna pakai undang-undang tersebut di Afghanistan,“ menurut seorang aktivis.

Polisi juga didakwa enggan menangkap penjenayah seksual kerana akan menerima ancaman bunuh oleh pelaku tersebut. - Reuters

Tiada ulasan: