12 Disember 2012

Isu MyKad: 1000 demo di JPN, arak ‘IC merah’ Najib

28 Muharram 1433H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Hampir 1000 orang berhimpun di ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini bagi mendesak kerajaan menyelesaikan masalah 300,000 masyarakat India yang tidak mendapat hak kewarganegaraan.

Kumpulan mereka yang rata-ratanya dari kaum India, sebelum itu berarak daripada kawasan berhampiran Istana Kehakiman dan turut disertai pemimpin Pakatan Rakyat.

Mereka yang hadir dari beberapa negeri dari seluruh negara itu berarak sambil membawa replika kad pengenalan merah pemastautin tetap yang tertera wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan juga Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hisammuddin Hussein.

Sementara itu, berlaku sedikit ketegangan apabila sekumpulan perserta marah dengan tindakan pihak yang menutup pintu utama ke jabatan.

Bagaimanapun keadaan dapat dikawal oleh pemimpin yang hadir.

Antara yang hadir termasuklah Naib presiden PKR N Surendran, Ahli Parlimen Kapar S Manikavasagam, R Sivarasa (Subang), Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin (Ampang), Charles Santiago (Klang), Adun Sri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad, M Manoharan (Kota Alam Shah) dan Latheefa Koya.

Dari PAS pula termasuk Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Dzulkefly Ahmad serta Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmood.

Bagaimanapun selepas perbincangan, hanya beberapa orang dari mereka dibenar masuk kebangunan untuk mengadakan pertemuan dengan wakil jabatan itu.

harakah/-

Tiada ulasan: