17 Disember 2012

ISU POLITIK BANGLADESH: MALAYSIA PERLU MEMBANTAH!

3 Safar 1433H. [MOD] -
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melahirkan rasa dukacita tentang situasi politik yang berlaku di Bangladesh terutama apabila beberapa pimpinan pimpinan dan aktivis parti pembangkang termasuk pimpinan utama Jamaati Islami Bangladesh telah dipenjara, dibunuh, dihilangkan dan diseksa.

Insiden penangkapan beramai-ramai pemimpin kanan Jamaat Islami dan para pemimpin politik pembangkang di sana tanpa sebarang proses perbicaraan melalui akta Bangladesh International Crimes Tribunal mirip apa yang dilakukan oleh Kerajaan Malaysia melalui akta dakronian ISA – Internal Security Act (Akta Kselamatan Dalam Negeri).

Kami sentiasa komited menentang kezaliman ISA maka atas prinsip yang sama kami simpati atas nasib saudara-saudara kami di dalam Jamat Islami Bangladesh yang telah ditangkap dan dipenjarakan tanpa sebarang alasan yang kukuh dan tidak mendapat pengadilan dan pembelaan sewajarnya.

Kami memandang serius isu ini kerana ia menyalahi keadilan sejagat dan keluhuran demokrasi dan kami sentiasa prihatin dengan sebarang perkembangan politik yang melanggar prinsip-prinsip ini, tidak kira dalam dan luar negara.

Sejak 2009 selepas Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina Wajed mengambil alih pemerintahan Bangladesh, banyak pihak termasuk kami berasa sangsi dan bimbang dengan perkembanagn demokrasi dan hak-hak asasi rakyat Bangladesh terutama masyarakat Islam di sana.

Sheikh Hasina juga telah menggunakan helah Bangladesh International Crimes Tribunal untuk membicarakan pimpinan pembangkang khususnya pimpinan Jamaati Islami Bangladesh yang salah seorangnya telah berusia lebih 90 tahun.

Kami mengecam tindakan kerajaan Bangladesh yang manafikan hak demokrasi dan keadilan terhadap Jamaat Islami dan parti-parti pembangkang di sana, apabila dengan sewenang-senangnya menutup ibu pajabat Jamaat Islam yang berdaftar sebagai parti politik di sana.

Atas dasar ini, kami bersama-sama parti politik dan NGO seperti Angkatan Muda Keadilan (AMK), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Ulama Malaysia (PUM),  Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM), dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) memandang serius isu ini dan membentuk satu atas nama Malaysian Task Force for Bangladesh (MTF4B).

Malaysian Task Force for Bangladesh (MTF4B) akan menganjurkan demonstrasi aman di hadapan Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur pada hari Jumaat ini 14 Disember 2012 / 1 Safar 1434 H jam 2.30 petang sekaligus menghantar memorandum bantahan untuk menuntut 3 perkara utama iaitu:-

1.) Pemansuhan Bangladesh International Crimes Tribunal yang dilihat berat sebelah dan tidak adil;

2.) Membebaskan tahanan politik khususnya pimpinan utama Jamaat Islami Bangladesh;

3.) Mengembalik hak-hak asasi demokratik dan kebebasan sivil kepada parti pembangkang khususnya Jamaati Islami Bangladesh serta keseluruhan rakyat Bangladesh.

Justeru, kami menjemput semua rakyat Malaysia, NGO dan parti politik untuk sama-sama menyertai demonstarasi aman ini bagi menyatakan bantahan terhadap pencerobohan hak asasi manusia di Bangladesh. Maklumat lanjut sila hubungi Koordinator MTF4B saudara Abu Qassim Azmi di talian 019-3865805.

DR. RAJA AHMAD ISKANDAR AL-HISS

Tiada ulasan: