18 Februari 2013

Hilmi dipaksa jadi saksi lawan Yazid Sufaat

7 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


(Fadiah Nadwa ketika bercakap dengan media hari ini - Foto TMI)

KUALA LUMPUR: Ibu Mohammad Hilmi Hasim hari ini memfailkan permohonan habeas corpus untuk mencabar penahanan anaknya di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) pada 8 Febuari lepas.

Ibunya Rahamah Abdul Majid melalui tetuan Zatul, Hida & Partners memfailkan permohonan itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi tadi.

Menurut peguam Fadiah Nadwa Fikri permohonan itu dibuat kerana Sosma itu sendiri bercanggah dengan perlembagaan kerana ia membenarkan bukti yang tidak mengikuti peruntukan dalam Akta Keterangan.

Katanya, Sosma adalah bercanggah dengan Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukan perlindungan sama rata untuk setiap individu.

"Jelas mereka mahu menjadikan beliau sebagai saksi bagi melawan Yazid dan Halimah," tegas Fadiah.

Tambahnya, polis meminta Rahamah memujuk Hilmi supaya menjadi saksi bagi melawan Yazid Sufaat.

Malah katanya, sekiranya Hilmi enggan menjadi saksi beliau akan dikenakan empat pertuduhan yang akan membolehkan beliau dipenjara 97 tahun.

"Empat pertuduhan itu sengaja diadakan supaya Hilmi menjadi saksi, bagaimanapun Hilmi tidak akan mengaku salah dan tidak akan menjadi saksi dan minta dibicarakan di mahkamah," katanya.

Helmi yang kini masuk hari ke-11 ditahan dibawah Sosma dihalang dari mendapat khidmat guaman, beliau masih dalam tangkapan sehingga tempoh 28 hari.

Selain Hilmi, Yazid Sufaat, 49, dan Halimah Hussein, 52, antara tiga yang ditahan kerana disyaki terlibat dengan keganasan dan ditahan di bawah akta baru itu pada 8 Februari lalu.

Yazid, bekas tahanan ISA, didakwa di Mahkamah Majistret Ampang bulan ini kerana disyaki mengakibatkan keganasan terhadap orang awam di Syria, dan Halimah didakwa bersubahat dengan Yazid.

Yazid dan Halimah dikatakan telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130G (a) Kanun Keseksaan antara Ogos dan Oktober tahun lalu.

harakah/-

Tiada ulasan: